خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و پنجم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۱۳۴۴
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، ثبات قیمت جهانی طلا، افزایش ارزش سهام‌ها در بازار آسیا و وال استریت و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت افزایش یافت


در اوایل روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت ۴:۵۰ صبح به وقت تهران، با ۸۳ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش به ۱۰۰.۷۴ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)  با ۵۸ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش به ۹۷.۰۲ دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد نفتی، بیش از یک دلار کاهش یافته بودند و برنت به ۹۸.۸۶ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت تا ۹۴.۹۰ دلار کاهش یافت. زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که برای مشخص شدن مواضع اوکراین و روسیه در مذاکرات صلح، زمان بیشتری لازم است.


 به گفته یک تحلیل گر شرکت نفت: تجار منتظر سرنخ‌های بیشتری از مذاکرات آتش‌بس پس از فروش دو روزه بازارهای نفت هستند، اما ممکن است قیمت نفت خام همچنان تحت فشار باشد زیرا تورم بالا در نهایت رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تقاضاها را تضعیف می‌کند. برای اولین بار از اوایل فوریه، قیمت نفت روز سه‌شنبه به زیر ۱۰۰ دلار رسید. از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، معاملات نوسان داشته و قیمت ها در ۷ مارس به بالاترین حد در ۱۴ سال گذشته رسید، اما از آن زمان نفت برنت تقریباً ۴۰ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۳۴ دلار کاهش یافته است.


به گفته منابع در روزهای اخیر با نگرانی از کاهش تقاضای چین، قیمت‌ها نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند، زیرا پرجمعیت‌ترین کشور جهان و در عین حال دومین مصرف‌کننده نفت جهان، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای مهار شیوع کرونا اعمال می‌کند. داده‌های اولیه موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ مارس ۳.۸ میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر بنزین ۳.۸ میلیون بشکه کاهش یافت و ذخایر تقطیری ۸۸۸ هزار بشکه افزایش یافت.



  • ارزش سهام ها در بازار سهام آسیا افزایش داشت


در معاملات روز چهارشنبه، ارزش سهام‌های آسیا و اقیانوسیه افزایش یافت، اگرچه بازارهای چین با ظهور مجدد کووید در این کشور نوسان داشت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در معاملات اولیه بیش از ۳ درصد افزایش یافت. سهام فناوری چینی تن سنت بیش از ۷ درصد افزایش یافت در حالی که بیمه عمر ای آی ای ۲ درصد افزایش یافت. روز سه‌شنبه، هنگ سنگ نزدیک به ۶ درصد سقوط کرد و در پایین‌ترین حد خود از فوریه ۲۰۱۶ بسته شد. کامپوزیت شانگهای کمی افزایش یافت و شنژن ۰.۲۳۲ درصد کاهش یافت. این در حالی است که چین با شدیدترین شیوع کووید از زمان اوج همه گیری در سال ۲۰۲۰ دست و پنجه نرم می کند و شهرهای بزرگ در تلاش برای محدود کردن فعالیت های تجاری هستند. نیک کی ۲۲۵ ژاپن، ۱.۳۸ درصد رشد کرد در حالی که شاخص تاپیکس  ۱.۳۶ درصد رشد کرد. کاسپای کره جنوبی ۰.۷۹ درصد افزایش یافت. اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ استرالیا ۱.۰۹ درصد افزایش یافت. ام اس سی آی جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۱.۴ درصد بیشتر معامله شد.



  • وال استریت سبزپوش شد


در طول شبانه روز گذشته شاخص صنعتی داوجونز با جهش ۵۹۹.۱۰ واحدی یا ۱.۸۲ درصدی به ۳۳۵۴۴.۳۴ واحد رسید. شاخص  اس اند پی با ۲.۱۴ درصد افزایش به ۴۲۶۲.۴۵ واحد رسید و کامپوزیت نزدک با رشد ۲.۹۲ درصدی به ۱۲۹۴۸.۶۲ رسید.قرار است فدرال رزرو آمریکا آخرین تصمیم خود را در مورد نرخ بهره روز چهارشنبه اعلام کند. انتظار می رود بانک مرکزی نرخ بهره را یک چهارم افزایش دهد که اولین افزایش آن از سال ۲۰۱۸ است. با وجود احتمال عدم پرداخت بدهی روسیه، این دولت قرار است در روز چهارشنبه ۱۱۷ میلیون دلار سود اوراق قرضه بپردازد که اولین موعد از چهار تاریخ پرداخت اش در ماه مارس است. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه بانک مرکزی روسیه، بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی این کشور را در پی حمله روسیه به اوکراین مسدود کرده است.



  • بازار ارز و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۸.۸۹۴ قرار داشت که بالاتر از سطح هفته گذشته بود. ین ژاپن با قیمت ۱۱۸.۱۷ در هر دلار معامله شد که در مقایسه با سطوح هفته گذشته در برابر دلار آمریکا ضعیف تر بود. دلار استرالیا پس از سقوط اخیر در ۰.۷۲۰۱ دلار بود.


در بازار رمزارزهای امروز ساعت ۸:۵۲ صبح به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۵۳ درصدی در ۲۵۷۳۴.۲۲ دلار و اتریوم با افزایش ۰.۹۸درصدی در ۳۰۹۳.۸۵ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت طلا ثابت ماند


روز چهارشنبه قیمت طلا ثابت بود و نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ی قبل باقی ماند. هر اونس طلا تا ساعت۴:۲۳ صبح به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و به ۱۹۲۰.۷۱ دلار رسید، پس از اینکه آخرین بار به کمترین میزان خود از اول مارس به ۱۹۰۶ دلار رسیده بود. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۹۲۳.۹۰ دلار رسید. پیش از اعلام اولین افزایش نرخ بهره در سه سال اخیرتوسط فدرال رزرو، سود اوراق خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به بالاترین حد خود در بیش از دو سال و نیم گذشته رسید.


طلا نسبت به افزایش نرخ های بهره آمریکا که فرصت شمش را افزایش می دهد، بسیار حساس است. کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله به اوکراین برای گفت‌وگو با متحدان ناتو درباره بحران اوکراین در هفته آینده، اولین سفر خود را به اروپا انجام خواهد داد. بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که از روز سه‌شنبه خرید طلا از بانک‌ها را به حالت تعلیق در می‌آورد تا بتواند تقاضای بالای خانوارها برای این فلز را برآورده کند. دارایی های بزرگ ترین صندوق با پشتوانه طلا در جهان، SPDR Gold Trust، روز سه شنبه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۰۶۱.۸ تن رسید.


قیمت پالادیوم که توسط خودروسازان در مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود، ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۲۴۳۶.۹۸ دلار در هر اونس رسید، اما به دلیل کاهش نگرانی‌ها در مورد عرضه، روز دوشنبه به پایین‌ترین حد خود در بیش از دو هفته گذشته رسید. هر اونس نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۴.۹۱ دلار رسید، در حالی که پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۸۶.۸۲ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر