صعود هزینه‌های انرژی جهانی به ۱۳ تریلیون دلار

کارشناسان انرژی پیش بینی می‌کنند با افزایش جهانی قیمت کالاهای انرژی، هزینه‌های انرژی اولیه به رکورد ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی می‌رسد.
کد خبر : ۱۳۱۴۰۹
سوخت

به گزارش ایبِنا به نقل از اویل پرایس، برآورد می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی به ۱۰۲.۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۹۴.۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رشد می کند و هزینه انرژی احتمالا از ۱۳ تریلیون دلار فراتر می رود.


شرکت تحقیقاتی تاندر سِد انرژی پیش بینی کرد رشد قیمت کالاهای انرژی، مخارج انرژی اولیه جهانی را به رکورد ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۲ می رساند که قابل مقایسه با سطح هزینه انرژی در بحران انرژی ۱۹۸۰-۱۹۷۹ است.


بررسی این شرکت تحقیقاتی برای فناوریهای انرژی نشان داد رکورد ۱۳ درصدی مخارج انرژی، سه برابر بالاتر از نرخ چهار درصد در فاصله سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۰ و ۱.۳ برابر سطح سال ۲۰۱۸ است.


از زمان آغاز قرن بیستم، مخارج انرژی اولیه به طور میانگین چهار درصد تولید ناخالص داخلی جهانی بوده است و پس از نخستین شوک نفتی، به هشت درصد و پس از دومین شوک نفتی، به ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد و هنگامی که قیمتها بالا رفتند، ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۸ و هشت تا ۱۰ درصد در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود.


برآورد این مخارج انرژی بی سابقه به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی جهانی با فرض قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار هر تن زغال سنگ، ۱۲۵ تا ۱۵۰ دلار هر بشکه نفت، ۴۰ تا ۴۵ دلار هر هزار فوت مکعب گاز طبیعی جهانی انجام شده است.


راب وست، تحلیلگر و مدیرعامل تاندر سِد انرژی در این گزارش نوشت: بنابراین این یک شوک نفتی یا یک شوک گازی نیست. این شوک همه چیز است.


قیمت نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین هم سیر صعودی پیدا کرده بود اما آغاز جنگ در اوکراین نرخها را به شدت افزایش داد و قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی به رکورد تاریخی رسید در حالی که قیمت نفت دو هفته پیش به بیش از ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بود.


این شرکت مانند بسیاری از تحلیلگران و مقامات صنعت انرژی نگرانیهایی نسبت به سرمایه گذاری اندک در انرژی مرسوم در سالهای اخیر مطرح کرد به خصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که سوختهای فسیلی همچنان ۸۳ درصد از مجموع انرژی مورد نیاز جهان را تامین می کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها