01 فروردين 1401 - 11:12
رئیس مرکز بهبود کسب و کار:

تسهیل صدور مجوزها منجر به اشتغالزایی می‌شود

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تسهیل صدور مجوزها درهای بازارها را به روی داوطلبان جدید ورودی به بازار باز می‌کند.
کد خبر : ۱۳۱۴۲۷
امیر سیاح

به گزارش ایبِنا، امیر سیاح با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با بیان اینکه حدود ۱۰ سال است موضوع و محور شعار سال، «تولید» انتخاب می‌شود، افزود: کشورمان درصد خیلی زیاد جوان تحصیل کرده دارد و این ظرفیت خیلی بالایی را در اختیار کشور گذاشته است تا موتور رشد باشد.


وی با اشاره به اینکه برخی موانع قدیمی و کهنه در اقتصاد کشورمان وجود داشت، اضافه کرد: یکی از آن‌ها مجوزها بود؛ مسئله مجوزها موجب شده بود درهای بازار بر روی جوان‌های به ویژه دانش بنیان بسته شود.


سیاح ادامه داد: وقتی درها بسته شود اقتصاد از مزیت و ظرفیت این همه جوان دانش آموخته با سواد مسلط به فناوری و با فکر جدید، باز می‌ماند.


رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امیدواریم امسال قوانین و مقررات ضد تولید برطرف شود، گفت: بسیاری از قوانین ضد تولید را داریم که یکی از آن‌ها مجوزهاست.


سیاح افزود: در قوانین ما از کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند طرح توجیهی می‌خواهند و این یعنی اگر تو مثل من فکر می‌کنی به شما اجازه می‌دهم تا کارآفرینی کنی؛ با این روش و رویه و قوانین، هیچ مخترعی در این کشور نمی‌تواند ظهور کند و مخترعان و مکتشفان فرار می‌کنند یا منزوی و مأیوس می‌شوند.


وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای زمین مانده کشور که امیدواریم از فروردین سال ۱۴۰۱ به طور جدی آغاز شود و نتیجه آن را ببینیم این است که باید پالایش اساسی در قوانین و مقررات ناظر به تولید انجام شود و همچنین ذهنیت‌های مسئولان، کارشناسان و سیاست گذاران باید درباره اشتغال باشد.


سیاح افزود: این ذهنیت که اشتغال فقط در بنگاه‌های بزرگ اتفاق می‌افتد باید اصلاح شود، زیرا بیشتر اشتغال‌ها در بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد می‌شود.


رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: دولت حمایت از تولید را فقط در اعطای تسهیلات می‌بیند در حالی که کارآفرین به تسهیلات نیاز ندارد، زیرا خودش پول دارد و فقط باید موانع را از جلوی او برداشت.


سیاح گفت: حمایت از تولید یعنی اینکه سیاست‌ها تغییر نکند و کارآفرین به دولت و حکومت اعتماد کند و بداند که حرف‌ها عوض نمی‌شود و قوانین تغییر نمی‌کند و نرخ ارز کنترل می‌شود.


وی ابزار امیدواری کرد در سال جدید، ذهنیت‌های کهنه را دور بریزیم و با ذهنیت درست و جدید وارد قرن جدید شویم و با سیاست‌های کهنه و شکست خورده حمایت از تولید خداحافظی کنیم.
آقای سیاح گفت: یکی از مشکلات مهم شرکت‌های دانش بنیان این است که محصول آن‌ها وارد بازار نمی‌شود.


رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: صنایع ما نیازهای خود را به شرکت‌های دانش بنیان نمی‌گویند و نیاز به فناوری را احساس نمی‌کنند، چون انحصاری هستند.


سیاح با بیان اینکه کارکرد اصلی فناوری، کاهش قیمت و افزایش کیفیت و تولید محصول جدید است، ادامه داد: زمانی که صنایع، انحصاری باشند آن شرکت نیاز به کاهش قیمت و افزایش کیفیت را حس نمی‌کند.


وی اضافه کرد: زمانی مردم کالاهای رقابتی را در کشورمان شاهد خواهند بود که صنعت در کشورمان از انحصار خارج و رقابتی شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها