04 فروردين 1401 - 08:07

۲۰۰ روز مدیریت دولت؛ بدون استقراض از بانک مرکزی

دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل برای تامین هزینه‌های جاری خود از قبیل پرداخت حقوق، به هیچ وجه اقدام به چاپ پول پرقدرت و تحمیل تورم به مردم نکرد.
کد خبر : ۱۳۱۴۵۰
اسکناس نو

به گزارش ایبِنا، دولت دوازدهم در هشت سال فعالیت خود بی‌سابقه‌ترین میزان چاپ پول را انجام داد و ۴۲۲ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزود.


پایه پولی در پایان دولت  دهم ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت دوازدهم به ۵۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این وضعیت در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم به اوج خود رسید و دولت اقدام به استقراض تاریخی از بانک مرکزی کرد به طوری که فقط در ۴ ماه نخست امسال نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شد که نتیجه آن رشد نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی و تبعات سنگین تورمی در ادامه سال بود که همچنان هم گریبان اقتصاد ایران را گرفته است.


این در حالی بود که حسن روحانی در ابتدای کار خود استقراض از بانک مرکزی را میوه ممنوعه معرفی کرد اما در عمل استقراض را چند ده برابر نسبت به دولت دهم افزایش داد.


با این حال، دولت مردمی از همان ابتدا برای مهار تورم، استقراض از بانک مرکزی را متوقف کرد که سبب شد به تدریج از شتاب تورم کاسته شود. دولت سیزدهم نه تنها از بانک مرکزی استقراض نکرده بلکه ۲۱ هزار میلیارد تومان از استقراض دولت قبل را هم به بانک مرکزی بازپس داده است.


آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد افزایش رقم پایه پولی در هفت ماه نخست عملکرد دولت سیزدهم نسبت به هفت ماه پایانی دولت قبل ۴۲ درصد کمتر شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در هفت ماه پایانی عملکرد دولت دوازدهم حجم پایه پولی ۱۰۹.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که عمده آن چاپ پول برای پرداخت هزینه‌های جاری دولت بود که سبب افزایش نقدینگی و تورم در جامعه شد.


با شروع به کار دولت جدید از اوایل مردادماه امسال، جلوی رشد بی‌رویه پایه پولی گرفته شد، به طوری که در هفت ماه نخست عملکرد دولت آیت‌الله رئیسی ۶۳.۴ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شده است.


بر این اساس نسبت به هفت ماه پایانی دولت قبل، افزایش پایه پولی ۴۲ درصد کمتر شده که آثار خود را در کاهش شتاب تورم نشان داده است.



همچنین متوسط رشد ماهانه پایه پولی در هفت ماه نخست دولت سیزدهم ۱.۶ درصد بوده، درحالی‌که در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم متوسط رشد ماهانه پایه پولی ۱.۸ درصد بود.


منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر