06 فروردين 1401 - 10:33

افزایش مبادلات ترکیه و روسیه با ارزهای ملی دو کشور

اردوغان گفت ترکیه و روسیه مبادلات با ارزهای ملی را تقویت می‌کنند در حالی که روسیه و ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ توافقنامه‌ای را در مورد تسویه حساب‌ها و پرداخت‌ها برحسب ارزهای ملی را امضا کردند.
کد خبر : ۱۳۱۴۷۵
لیر

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از تاس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران ترکیه در بازگشت از نشست ناتو، گفت: ترکیه و روسیه در حال مذاکره برای افزایش مبادلات با ارزهای ملی در بخش گردشگری هستند. وزیر فرهنگ و گردشگری به طور جدی به مذاکره با همه کشورها در مورد این موضوع ادامه می‌دهد، ما هم به مذاکره با همه مناطق اعم از روسیه، اوکراین یا لهستان ادامه می‌دهیم. این کشورها به ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته که مانعی برای بخش گردشگری نخواهند داشت، این بخش را تشویق نموده و مانع از سفر شهروندان خود به ترکیه نمی‌شوند. علاوه بر این، مذاکرات در مورد انتقال مبادلات به روبل، یعنی با ارزهای ملی در حال انجام است. به نقل از روزنامه حریت، وی گفت که قبلاً این پیشنهاد را به روسیه داده‌ایم که ممکن است این مبادلات با روبل یا لیر ترکیه انجام شود، حالا ثابت شده که ما درست می‌گفتیم و می‌گویند می‌توانند این کار را انجام دهند.


رییس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد که این کشور امسال برای جذب گردشگر مشکلی نداشته باشد. حدود ۲ میلیون گردشگر از اوکراین و بیش از ۵ میلیون گردشگر از روسیه از کشور ما بازدید می‌کنند. به دلیل قابل اعتماد بودن، هیچ مشکلی با جذب گردشگر نخواهیم داشت. علاوه بر این، در آینده فرصت استقبال از گردشگران بیشتری از بریتانیا و همینطور آلمان خواهیم داشت و در این راستا کار خواهیم کرد. روسیه و ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ توافقنامه‌ای در مورد تسویه حساب و پرداخت با ارزهای ملی شان را امضا کردند. این قرارداد گسترش زیرساخت‌های پذیرش کارت‌های میر روسیه در خاک ترکیه و اتصال بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه را به این سیستم انتقال مالی بانک مرکزی روسیه، شکل آنالوگ سوییفت، تعیین می‌کند.


در پایان فوریه پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، این کشور با هجوم تحریم‌های جهانی مواجه شد. به ویژه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه سیستم بانکی روسیه اعمال کردند، در حالی که بانک‌هایی مانند  وی تی بی، روسیا و اوتکریت، نویکم بانک، پرامزویاز بانک، سوکوم بانک و وب.آر اف از سیستم سوئیفت قطع شدند. تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بدهی های دولتی روسیه و عملیات بانک مرکزی روسیه را هم مورد هدف قرار داده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر