11 فروردين 1401 - 12:04

قیمت نفت کاهش یافت

با وجود برنامه آزادسازی ذخایر توسط بایدن، قیمت نفت کاهش یافت.
کد خبر : ۱۳۱۵۵۵
نفت

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز پنجشنبه قیمت نفت بیش از ۵ دلار در هر بشکه افت کرد در حالی که ایالات متحده در نظر دارد تا ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی استراتژیک خود (SPR) را طی چند ماه آزاد کند تا قیمت های صعودی نفت خام را کاهش دهد.


بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه می ۵.۴۷ دلار یا ۴.۸ درصد کاهش یافت و در ساعت ۶:۴۷ صبح به وقت تهران به ۱۰۷.۹۸ دلار در هر بشکه رسید. قرارداد ماه می امروز منقضی می شود و معاملات آتی ماه ژوئن با ۵.۲۲ دلار کاهش به ۱۰۶.۲۲ دلار رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه می پس از افت قبلی، ۶.۰۶ دلار یا ۵.۶ ​​درصد کاهش یافت و به ۱۰۱.۷۶ دلار در هر بشکه رسید.


به گفته سه منبع: بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه این طرح را اعلام خواهد کرد که هدف آن کاهش قیمت بنزین است که پس از حمله روسیه به اوکراین به رکورد بالایی رسیده است. روز پنجشنبه سخنگوی وزیر انرژی استرالیا گفت که آژانس بین المللی انرژی نشست اضطراری وزیران را برای روز جمعه برای بحث در مورد عرضه نفت تشکیل داده است.


خبر آزادسازی احتمالی نفت آمریکا بر جلسه روز پنجشنبه بین اوپک و متحدان آنها از جمله روسیه را، تحت الشعاع قرار داد. انتظار می رود اوپک پلاس به توافق فعلی خود برای افزایش تدریجی تولید نفت پایبند بماند. روز چهارشنبه نفت حدود ۳ درصد افزایش یافت که حاصل نگرانی‌های عرضه بود در حالی که مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین متوقف شده است.


روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و تحریم های اعمال شده برای حمله به اوکراین، جریان های نفتی از این کشور را مختل کرده و قیمت ها را افزایش داده است. در اوایل ماه مارس، دولت بایدن اعلام کرد که ۳۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک را به عنوان بخشی از آزادسازی جهانی ۶۰ میلیون بشکه برای کاهش قیمت‌ها خواهد فروخت.


در ماه نوامبر، ایالات متحده برنامه ای را برای آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک، عمدتاً از طریق مبادلات با نفت، اعلام کرد. برخی از تحلیل گران هم در مورد تأثیر آزادسازی ذخایر نفت تردید دارند. این آزادسازی در حالی صورت می گیرد که ذخایر نفت تجاری ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۵ مارس ۳.۴ میلیون بشکه کاهش یافته و از پیش بینی کاهش ۱ میلیون بشکه ای پیشی گرفته است. هم زمان، تقاضای ضمنی برای بنزین و تقطیرها کاهش یافت. تقاضای کمتر زمانی رخ داد که تولید ایالات متحده پس از رکود ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز از اوایل فوریه، با ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها