13 فروردين 1401 - 09:57

دولت سیزدهم با انضباط مالی، رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کرد

یک تحلیگر مسائل اقتصادی گفت: دولت سیزدهم با انضباط مالی که داشته، توانسته است رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کند، با این حال بی انضباطی مالی همچنان ادامه دارد و موتور رشد نقدینگی به سمت فساد شبکه بانکی همچنان با قدرت کار می کند.
کد خبر : ۱۳۱۵۷۷
اسکناس نو

به گزارش ایبِنا به نقل از ایرنا؛ «سعید لیلاز» افزود: برخلاف نظر اکثر دوستان که دائما دولت را از تورم بیم می دهند، تصور می کنم که  وضعیت تورم بدتر از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نخواهد شد چرا که حتی در صورت عدم توافق، شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و ارز بیشتری به اقتصاد تزریق خواهد شد.


وی افزود: همین الان هم درآمد دولت از محل صادرات نفت حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار در روز تخمین زده می شوه  و مقدار قابل توجه صادرات نفتی در واقع طرف عرضه را بیشتر می کند و باعث کنترل رشد نقدینگی خواهد شد.


دولت سیزدهم با انضباط مالی رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کرد


این کارشناس اقتصاد سیاسی تاکید کرد: دولت سیزدهم با انضباط مالی که داشته، توانسته است رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کند، با این حال بی انضباطی مالی همچنان ادامه دارد و موتور رشد نقدینگی به سمت فساد شبکه بانکی همچنان با قدرت کار می کند.   


لیلاز افزود: من نسبت به توافق برجام خوشبین هستم اما در رابطه با روسیه باید احتیاط شود، نه از باب اینکه روسیه بخواهد بازی را به هم بزند، روشن است که این کشور براساس منافع خودش رفتار می کند و قابل سرزنش نیست و  این ما هستیم که باید به دنبال خوشایند یک کشور خاص نباشیم و بر اساس منافع ملی خود حرکت کنیم.


شرایط زمینه ای دولت های دوازدهم و سیزدهم یکسان نیست 


این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که وضعیت اقتصادی در دولت های دوازدهم و سیزدهم را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: اگر بخواهیم منصفانه و عادلانه قضاوت کنیم، شرایط زمینه ای ۲ دولت یکسان نیست، دولت دوازدهم بر اساس آمار رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول ۱۴۰۰ که بانک مرکزی منتشر کرد، اساس رشد اقتصادی کشور را روی بخش خدمات و تجارت خارجی متمرکز کرد اما از آنجا که در این دوره، پاندمی کرونا را داشتیم، در سالهای ۹۸ و ۹۹ بخش زیادی از پتانسیل ها بلااستفاده ماند و عده ای بیکار شدند، به همین دلیل نمی توانیم ۲ دولت را با هم مقایسه کنیم.


بحران اوکراین شرایط را به نفع ایران تغییر داد


لیلاز افزود: اما آمار منتشر شده بانک مرکزی از سه ماه اول ۱۴۰۰بیانگر این است که رشد ارزش افزوده بخش نفت به طرز قابل توجهی بالا رفته است. البته در سه ماهه دوم سال نیز دولتها با هم قابل مقایسه نیستند؛ شاید آقای روحانی می توانست هزار بار بهتر کار کند اما شرایط بیرونی، وضعیت را برای او دشوار و متفاوت کرد؛ در حالیکه در یک ماه گذشته، بحران اوکراین شرایط را به نفع ایران تغییر داد و دولت امریکا همان نظارت های نصفه نیمه ای که روی کنترل صادرات نفت ایران داشت را الان ندارد و به گفته برخی منابع، صادرات نفت ایران ممکن است به یک تا یک ونیم میلیون بشکه در روز هم برسد که اگر این اتفاق بیفتد، درآمد روزانه نفت دولت سیزدهم، حتی از بهترین سال دولت دوازدهم نیز بیشتر خواهد بود.


رشد نقدینگی ۴۶.۵ درصد بود که عدد نگران کننده ای است


وی ادامه داد: بنابراین عملکرد دولتها تا حد زیادی به عوامل و شرایط بیرونی بستگی دارد، البته قبول دارم که آقای رئیسی به شکل بسیار فزآینده ای روی کنترل نقدینگی تاکید می کند، همینطور زیرمجموعه دولت ازجمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی روی این موضوع تاکید دارند  و به همین دلیل، رشد نقدینگی هم درمجموع کنترل شده است با این حال؛ آمار بانک مرکزی بیانگر این است که رشد نقدینگی در ۱۲ ماه ۱اخیر ۴۶.۵ درصد بوده که عدد نگران کننده ای است به این معنی که دستاوردهای دولت سیزدهم هنوز آنقدر محکم نیست که به ثبات خود ادامه دهد.


نرخ تورم ۱۳ واحد نسبت به سال قبل کمتر شد


این اقتصاددان افزود: البته نرخ تورم ۱۱ ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۱۳ واحد کمتر شده و این به خاطر انضباط مالی دولت سیزدهم بوده؛ البته کرونا نیز به این شرایط و بهبود اوضاع کمک کرد و عملکردی دولت در خصوص تزریق واکسن کرونا بسیار موفقیت آمیز بود و الان آثار اقتصادی این عملکرد به وضوح دیده می شود.


وی افزود: براساس آمار بانک مرکزی، نقطه محوری رشد اقتصاد ایران، بخش خدمات بوده و نکته محوری این بخش این است که از مشکل کرونا و بحث واکسن خارج شدیم و این موفقیت به خاطر ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دز واکسنی بود که در دوره دولت سیزدهم تزریق شد.


ماموریت دولت سیزدهم پیشبرد اقتصاد است 


این تحیلگر اقتصادی ادامه داد: البته در تحلیل شرایط ۲ دولت از جنبه های عمومی تر باید گفت: شرایط کاملا متفاوت درخصوص ۲ دولت داریم؛ آقای روحانی مواظب بود که اقتصاد از هم نپاشد و ماموریت آقای رئیسی این است که اقتصاد را به پیش ببرد اما درمجموع؛ هم دولت دوازدهم می توانست بهتر کار کند هم دولت سیزدهم اما باید تا جایی که می توانیم به آقای رئیسی کمک کنیم تا روز به روز موفق تر شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها