16 فروردين 1401 - 10:22
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با ایبِنا:

احتمال تحقق رشد ۸ درصدی در ۱۴۰۱ / تورم کاهش خواهد یافت

عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پیش‌بینی می‌کنم که در سال ۱۴۰۱ به رشد نزدیک به ۸ درصد هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم بهره‌وری دست پیدا خواهیم کرد.
کد خبر : ۱۳۱۶۰۵
طاهری

مصطفی طاهری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم زنجان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ گفت: میانگین رشد اقتصادی از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ صفر بود، بنابراین برای جبران این ۱۰ سال و کسب رشد قابل توجه در دهه پیش رو، دولت در بودجه ۱۴۰۱، هشت درصد رشد را برای هشت سال متوالی در نظرگرفته است تا با توجه به میانگین صفر در ۱۰ سال گذشته که اشاره شد، حداقل میانگین ۳.۵ درصدی به دست آید.


وی در رابطه با چگونگی دستیابی به این مهم ابراز کرد: دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی مورد اشاره برنامه دارد. قرار بر آن است تا ۴.۵ درصد از آن را با سرمایه‌گذاری محقق سازد و ۳.۵ درصد دیگر را با بهره‌وری به سرانجام رساند. البته باید این نکته را هم مورد توجه داشت که جهت سرمایه‌گذاری برای رشد ۴.۵ درصد منابعی که در اختیار دولت قرار دارد، عدد قابل توجهی نیست شاید حول و حوش ۶۰ هزار میلیارد تومان باشد که بخش کوچکی به حساب می‌آید و این در حالی است که برای این کار حداقل به ۳.۵ میلیون میلیارد تومان نیاز است. بنابراین باید با توجه به احکامی که در تبصره‌های بودجه مورد توجه قرار گرفته، مشوق‌هایی برای بخش خصوصی و بخش‌هایی که برای سرمایه‌گذاری تاثیرگذار هستند در نظر گرفته شود.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: افزایش بهره‌وری هم با توجه به شعار سال که حمایت از دانش‌بنیان‌ها است نقش موثری  در رشد اقتصادی خواهد داشت. با توجه به شرایط دنیا و قیمت نفت به نظر می رسد صندوق توسعه ملی منابع خوبی را برای این امر در اختیار قرار دهد.


نماینده مردم زنجان در این رابطه بیان کرد: پیش بینی می‌کنم که در سال ۱۴۰۱ به رشد نزدیک به ۸ درصد هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم بهره‌وری دست پیدا خواهیم کرد و اهداف تعیین شده تا حدودی محقق می‌شود.


طاهری دلایل خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی چنین توضیح داد: همانطور که در ابتدا هم اشاره کردم، بحث سرمایه‌گذاری با توجه به وضعیت صندوق توسعه ملی به دلیل قیمت نفت تقویت خواهد شد زیرا از نظر ارزی بخش خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین تورم  نیز با توجه به روندی که دولت در این چند ماه در پیش گرفته که عدم استقراض از بانک مرکزی است، کاهش خواهد یافت. 


نماینده مردم زنجان پیشنهاد خود به دولت در همین رابطه را چنین مطرح کرد: هر اندازه دولت موفق شود منابع نفتی را به سمت توسعه پیش ببرد، خیر آن به کشور بیشتر خواهد رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر