29 فروردين 1401 - 11:48
بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی؛

ترمز نرخ رشد نقدینگی برای چهارمین ماه متوالی کشیده شد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی بهمن ماه ۱۴۰۰ بیانگر تداوم روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی برای چهارمین ماه متوالی است.
کد خبر : ۱۳۱۹۵۳
اسکناس نو

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی آمار منتشر شده پیرامون متغیرهای پولی در دومین ماه زمستان سال گذشته، نشان می دهد حجم نقدینگی در پایان یازدهمین ماه سال، به ۴۶۲۴۰.۳ هزار میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که نرخ رشد حجم نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ در شرایطی به رقم ۳۹.۷ درصد رسیده است که این نرخ از بالاترین سطح خود در مهرماه یعنی ۴۲.۸ درصد، در ماه های بعد روند نزولی را به ثبت رسانده است. به گونه ای که در آبان ماه ۴۲ درصد، در آذرماه ۴۱.۴ درصد و در دی ماه سال گذشته نیز به رقم ۳۹.۸ درصد رسیده است. بنابراین روند بیان شده نشان دهنده تداوم روند کاهشی این نرخ برای چهارمین ماه متوالی است.



وضعیت نقدینگی بر حسب عوامل موثر بر عرضه


جزئیات منتشر شده نشان می‌دهد در بهمن ماه سال گذشته، خالص دارایی‌های خارجی سیستم بانکی به رقم ۷۱۹۶.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به بهمن سال ۹۹، ۳۳.۳ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته با رشد ۲۵.۲ درصدی نسبت به بهمن ماه سال ۹۹، به رقم ۵۰۵۶.۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری به رقم بیش از ۲۱۳۹ هزار میلیارد ریال در بهمن سال قبل  رسیده است که نسبت به بهمن ماه سال ۹۹، بیش از ۵۷ درصد رشد داشته است.


در بخش خالص دارایی داخلی نیز مشاهده می‌شود که در دومین ماه زمستان سال قبل خالص دارایی داخلی به رقم ۳۹۰۴۳.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به بهمن ماه سال قبل تر، ۴۱  درصد بیشتر شده است.


وضعیت پایه پولی در بهمن ۱۴۰۰


تغییرات پایه پولی در دومین ماه زمستان ۱۴۰۰ نشان از رشد ۳۳.۲ درصدی پایه پولی نسبت به بهمن سال ۹۹ و رسیدن به رقم ۵۸۰۷.۵ هزار میلیارد ریال دارد. این در حالی است که رشد این متغیر در تیرماه سال گذشته و در آخرین ماه‌های کاری دولت دوازدهم به بالاترین رقم خود یعنی ۴۲.۶ درصد نیز رسیده بود که با شروع به کار دولت سیزدهم و با اتخاذ سیاست عدم استقراض از بانک مرکزی روند کاهشی را در پیش گرفته است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر