11 ارديبهشت 1401 - 09:14
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

کاهش بروکراسی و افزایش عدالت و شفافیت؛ نتیجه پرداخت تسهیلات با اعتبارسنجی

نماینده سابق مجلس گفت: اعتبار سنجی قدم بسیار محکم وخوبی است. مسیر اعتبار سنجی برای ارائه تسهیلات را کشورهای توسعه یافته، طی کرده اند و نتایج بسیار مثبتی از آن به دست آورده اند.
کد خبر : ۱۳۲۰۸۹
آقاپورعالیشاهی

معصومه آقاپور عالیشاهی؛ نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی  درباره  ویژگی های مثبت ارائه تسهیلات براساس اعتبار سنجی به خبرنگار ابیِنا گفت: اعتبار سنجی قدم بسیار محکم وخوبی است. مسیر اعتبار سنجی برای ارائه تسهیلات را کشورهای توسعه یافته، طی کرده اند و نتایج بسیار مثبتی از آن به دست آورده اند. یکی از کشورهایی که در بخش اعتبار سنجی خوب عمل کرده و شاخص های اساسی را مورد توجه قرار داده، آلمان است.  


وی در ادامه اضافه کرد: اعتبارسنجی در واقع بازوی قوی برای بخش بانکی کشور به حساب می آید، اما با وجود این مسئله بحث مهم در اجرا این است که شاخص های شفاف و صحیح مورد توجه قرار گیرد. موضوع دیگر هم این است که کاملا قانونمند و همراه با چهارچوب به اجر درآید تا شرایط خوبی را برای متقاضیان تسهیلات در کمترین زمان و با هزینه نازل تر فراهم  آورد. 


این نماینده سابق مجلس درباره تاثیر اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپا و کوچک و افزایش اشتغال نیز اظهار داشت: برای کسب و کارهای کوچک و کارهای نوپا باید شاخص هایی به تعریف درآید که حمایت دولت را هم به همراه داشته باشد، در چنین مواردی نیاز است تا توسط صندوق هایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی یا صندوق حمایت از سرمایه گذاری که در وزارت صمت قرار دارد، به این افراد کمک شود تا از مشکلات این گروه کاسته شود. 


آقاپور عالیشاهی  درباره کاهش میزان معوقات با توجه به روش اعتبارسنجی بیان کرد: هر اندازه اعتبارسنجی مکانیزه شود و ارزیابی ها به دقت مورد توجه قرارگیرد و نظرات افراد در آن دخالت کمتری داشته باشد قاعدتا هم بوروکراسی اداری کاهش پیدا می کند و هم حق به حق دار می رسد و عدالت برقرار می شود. 


این کارشناس امور اقتصادی درباره روش های اعتبارسنجی چنین توضیح داد: موارد کیفی اعتبار سنجی زیاد است، باید موارد کمی آن نیز  به همان اندازه افزایش پیدا کند تا امکان کار کردن به صورت سیستماتیک فراهم آید. به عبارت دیگر سوال ها برای ارزیابی باید به شکلی طراحی شود که مردم به راحتی  به آن پاسخ دهند و این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است. ارزیابی  با سوال های کوتاه و شفاف خیلی راحت صورت می گیرد.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر