07 ارديبهشت 1401 - 09:24
معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد؛

مهلت یک ماهه بانک‌ها برای پاسخ به درخواست تسهیلات بنگاه‌ها

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از زمانی که درخواست تسهیلات یک بنگاه ارائه می‌شود، حداکثر باید در یک ماه پاسخ مثبت یا منفی، مستدل، قابل استناد و پیگیری داده شود.
کد خبر : ۱۳۲۱۵۷
شعبه بانک

به گزارش ایبِنا، عمرانی در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ سیما افزود: بانک مرکزی با هدف تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط، بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی کشور و هدایت بهینه منابع مالی موجود نسبت به ابلاغ این دستورالعمل اقدام کرده است.


وی با بیان اینکه این دستورالعمل شامل بنگاه‌های کوچک و متوسط است، اضافه کرد: بنگاه‌های اقتصادی کوچک به بنگاه‌هایی گفته می‌شود که تعداد کارکنانش در یک سال گذشته کمتر از ۵۰ نفر باشند و بنگاه‌های اقتصادی متوسط هم به بنگاه‌هایی گفته می‌شود که تعداد کارکنانش در یک سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر باشند.


عمرانی افزود: بر اساس این دستورالعمل بنگاه‌هایی مشمول تسهیلات هستند که صاحبان آن‌ها بدهی غیرجاری و یا چک برگشتی نداشته باشند.


وی تاکید کرد: بر اساس قانون مؤخری که در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اعطای هر گونه تسهیلات بانکی و ایجاد تعهدات برای بنگاه‌هایی که دارای چک برگشتی باشند ممنوع است ولی در تبصره ذیل ماده ۵ قانون اصلاح قانون صدور چک اشاره شده است که با شرایطی و به تشخیص و تصویب شورای تأمین هر استان می‌توان این ممنوعیت و محدودیت را از بنگاه‌های دارای شرایط برداشت.


معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه این دستورالعمل در سال‌های گذشته هم اجرا شده است، گفت: شبکه بانکی و بنگاه‌های اقتصادی ما با آن آشنا هستند.


عمرانی افزود: برای دریافت این تسهیلات دو روش وجود دارد، یکی مراجعه مستقیم بنگاه‌های اقتصادی به بانک هاست و دیگر از طریق کارگروه‌های استانی ذیل ستاد تسهیل موانع تولید.


وی ادامه داد: برای هر دو روش پیش‌بینی کردیم بانک‌ها و یا مؤسسات اعتباری باید تا یک ماه به درخواست ها پاسخ دهند اگر چنانچه امکان پرداخت تسهیلات باشد باید تا یک ماه انجام شود اگر هم به هر دلیلی امکان پرداخت تسهیلات نباشد باید به هیأت خبرگان آن استان اعلام نظر کنند.


عمرانی تأیید کرد: از زمانی که درخواست یک بنگاه ارائه می شود حداکثر باید در یک ماه پاسخ مثبت یا منفی، مستدل، قابل استناد و پیگیری داده شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر