10 ارديبهشت 1401 - 13:30
بانک جهانی گزارش داد؛

شوک جهانی در قیمت کالا و انرژی

بر اساس گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد غذایی و انرژی افزایش یابد.
کد خبر : ۱۳۲۲۵۴
کالا و انرژی

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک جهانی هشدار داده که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های جهانی انرژی به‌طور چشمگیری افزایش یافته و به بزرگ‌ترین جهش قیمت کالاها در نزدیک به نیم قرن اخیر منجر می‌شود. بر اساس گزارش این بانک از چشم انداز بازار کالاهای ماه آوریل، انتظار می‌رود قیمت‌های جهانی انرژی که پیش از این به دلیل ادامه قرنطینه‌های کووید-۱۹ در چین و بحران روسیه و اوکراین شاهد افزایش چشمگیری بوده است، در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۵۰.۵ درصد افزایش یابد.


این بزرگ‌ترین شوک قیمت کالا است که ما از دهه ۱۹۷۰ تجربه کرده‌ایم. ایندرمیت گیل، معاون رشد مالی و موسسات بانک جهانی، در بیانیه‌ای گفت: این شوک با افزایش محدودیت‌ها در تجارت غذا، سوخت و کودها تشدید می‌شود. گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد اشاره می کند که تحریم های اعمال شده علیه روسیه، تجارت جهانی کالاها را ضعیف کرده و باعث افزایش شدید قیمت انرژی شده است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد غذایی در سال جاری با جهش ۴۰ درصدی قیمت گندم به بالاترین سطح خود، ۲۲.۹ درصد افزایش یابد، که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۸ است.


بانک جهانی گفت: این امر بر اقتصادهای در حال توسعه که متکی به واردات گندم هستند، به ویژه از طرف روسیه و اوکراین، فشار خواهد آورد. انتظار می‌رفت که اوکراین در سال ۲۰۲۲ ، ۱۰ درصد گندم جهان را تولید کند، اما این موسسه می‌گوید که بین ۲۵ تا ۵۰ درصد این تولید تحت تأثیر بحران اوکراین قرار گرفته است. انتظار می‌رود قیمت فلزات هم قبل از کاهش در سال آینده، ۱۶ درصد رشد کند، اما طبق گزارش‌ها در سطوح بالا باقی خواهد ماند. بر اساس این گزارش، افزایش قیمت کالاها به سطوح تورمی که در بیش از ۴۰ سال گذشته در ایالات متحده مشاهده نشده و جهش بی سابقه ۷.۵ درصدی قیمت مصرف کننده در اروپا کمک کرده است. گیل گفت: سیاست گذاران باید از هر فرصتی برای افزایش رشد اقتصادی در داخل استفاده کنند و از اقداماتی که به اقتصاد جهانی آسیب می زند اجتناب کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها