12 ارديبهشت 1401 - 12:35
معاون امور بانکی وزارت اقتصاد عنوان کرد؛

کاهش مطالبات مشکوک الوصول بانک‌ها از چند ماه دیگر

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفت: با استقبالی که از سوی شبکه بانکی و بدهکاران داشتیم، به نظرم در چند ماه آینده می‌توانیم اولین گزارش‌های خوب را در این زمینه داشته باشیم.
کد خبر : ۱۳۲۳۳۵
سید عباس حسینی

به گزارش ایبِنا؛ سیدعباس حسینی معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی سند بانکی وزارت اقتصاد که به تازگی از آن رونمایی شد، چیست؟ اظهار داشت: در سندی که رونمایی شد، کمیته‌ای ویژه نظارت برای پرداخت تسهیلات کلان پیش بینی شده است. همچنین مدیران عامل و هیات مدیره بانک‌ها مکلف شدند که طبق برنامه زمان بندی شده برنامه را پیش ببرند و گزارش آن را به وزارتخانه ارسال کنند. ما نیز پیگیری می‌کنیم و گزارش‌ها را خدمت مردم اعلام می‌کنیم. این سند بانک‌هایی را شامل می‌شود که راهبری کلان آن‌ها مستقیما توسط خود وزارتخانه است، اما قطع به یقین این راهبردها قابلیت اجرا و همراهی توسط بانک‌های خصوصی را هم دارد. از آن‌ها نیز درخواست می‌کنیم که با اراده‌ای که توسط دولت وجود دارد، همراه شوند تا خدمت بهتری را به مردم دهیم.


وعده اعطای وام با اعتبارسنجی به کجا رسید؟


حسینی گفت: تسهیلات خرد مبتنی بر آسان گیری در تضامین از جمله اعتبارسنجی، طی دو ماه بهمن و اسفند حدود ۲۳۰ هزار نفر با بودجه حدود ۶ هزار و ۱۰۰ میلیون تومان توانستند تسهیلات خرد بگیرند. این تعداد و این مبلغ تقریبا در تاریخ بانکداری بی سابقه است.

شرکت‌هایی در زمینه اعتبارسنجی داریم که از بانک مرکزی مجوز دارند، علاوه بر این، شبکه بانکی هم نظام اعتبارسنجی خود را دارد. در آنجا میزان اقساط معوق، توانمندی مالی افراد، بدهی‌های مالیاتی، چک‌های برگشتی و شاخص‌های دیگری دارند که مبتنی بر استانداردهاست و افراد براساس آن‌ها طبقه بندی و رتبه بندی می شوند. سپس با استفاده از رتبه‌ای که کسب می‌کنند و توان مالی ای که دارند می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند.

حتی در بسته ای هم که امروز رونمایی شد، وثایق متعددی را ایجاد کرده ایم. این وثایق فقط محدود به چک و سفته نیست، بلکه اوراق مشارکت دارایی ها، سود سهام عدالت، منابعی که بابت یارانه‌ها دریافت می‌کنند و مجموعه‌ای که می‌توانند به عنوان دارایی‌های مختلف به عنوان وثیقه قرار دهند، در این بسته در نظر گرفته شده است.



چه میزان از بدهی ابربدهکاران معرفی شده از سوی بانک‌ها پرداخته شده است؟


حسینی اظهار داشت: آمار دقیقی نداریم. اما طبق گزارشی که از بانک‌ها دریافت کرده ایم، از فردای انتشار لیست ابربدهکاران، به بانک‌ها مراجعه کرده و پیگیر میزان بدهی و شرایط پرداخت بدهی‌های خود شده بودند. این فرآیند شروع شده و هنوز در ابتدای راه هستیم، اما این مسیر همانطور که در بند (د) تبصره ۱۶ قانون بودجه بانک مرکزی مکلف به اعلام فهرست بدهکاران کلان بانکی شده، به وصول این مطالبات کمک می‌کند.

این فرآیند معمولا زمان بر است، اعداد و مبالغ بزرگ هستند و پرداختی‌ها نیاز به مذاکره دارد. زمانی که اولین گزارش از پرداخت این بدهکاران به دست ما برسد خدمت مردم اعلام می‌کنیم.



از چه زمانی شاهد کاهش مطالبات مشکوک الوصول بانک‌ها خواهیم بود؟


حسینی گفت: انتشار لیست ابربدهکاران برای اولین بار است در تاریخ بانکداری کشور اتفاق افتاده و تبعا نیازمند گذشت زمان است. اما با استقبالی که از سوی شبکه بانکی و بدهکاران داشتیم، به نظرم در چند ماه آینده می‌توانیم اولین گزارش‌های خوب را در این زمینه داشته باشیم.



منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر