17 ارديبهشت 1401 - 14:48

بورل: دنبال پایان دادن به بن‌بست مذاکرات وین هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تلاش برای پایان دادن به بن بست جاری در مذاکرات احیای برجام خبر داد.
کد خبر : ۱۳۲۴۱۷
جوزپ بورل

به گزارش ایبِنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد و مدعی شد که بن بست کنونی نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد.


طبق گزارش «فایننشال تایمز»، این روزنامه انگلیسی مصاحبه‌ای با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده و از او درباره موضوعاتی از قبیل مشکلات موجود در روند حصول توافق نهایی به منظور احیای برجام سوال کرد.


بورل در این مصاحبه تاکید کرد که اتحادیه اروپا دارد آخرین تلاش خود را برای نجات دادن توافق هسته‌ای ایران (برجام) و شکستن بن بست موجود بر سر درخواست تهران به منظور برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم انجام می‌دهد.


طبق گزارش این روزنامه غربی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که او در تلاش به منظور حصول به یک «راه‌ میانه» برای پایان دادن به بن بست موجود در مذاکرات به منظور احیای توافق هسته‌ای برجام است.


جوزپ بورل درباره سفر  «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ارشد اتحادیه در مذاکرات وین ادعایی مطرح کرد. بورل مدعی شد که او خواستار سفر مورا به تهران بود اما ایران «بسیار (به انجام این سفر) بی میل بود».


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که تلاش اتحادیه برای شکستن بن بست کنونی در مذاکرات، «آخرین گلوله» باقی مانده برای نجات توافق برجام است.


به گزارش «فایننشال تایمز»، «بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن سپاه پاسداران (از فهرست ادعایی تروریسم) برداشته می‌شود اما سایر بخش‌های سازمان (سپاه پاسداران در فهرست ادعایی تروریسم) باقی می‌ماند».


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با این روزنامه از وضعیت جاری مذاکرات گلایه کرده و مدعی شده که امکان تداوم وضعیت کنونی تا «ابد» وجود ندارد.


این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: «به عنوان هماهنگ کننده (مذاکرات وین) در زمانی معین این پیشنهاد را به صورت رسمی روی میز ارائه می‌کنم. . . تنها نقطه تعادل ممکن همین نقطه خواهد بود».


جوزپ بورل ادامه داد: «ما نمی‌توانیم تا ابد به همین وضعیت ادامه دهیم برای اینکه در همین اثنی ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد». وی افزود: «پرونده روی میز خود رئیس‌جمهور بایدن است، گفت‌وگوهای من با بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) به حداکثر رسیده است.


این مقام ارشد اتحادیه اروپا در بخشی از مصاحبه خود از اشتیاق مقام‌های کشورهای اروپایی برای حصول توافق بر سر احیای برجام خبر داد و و البته از تمایل آمریکا برای توافق در مذاکرات وین سخن گفت.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما اروپایی‌ها از این توافق بسیار منتفع خواهیم بود، وضعیت اکنون تغییر کرده است. برای ما (در ابتدا) این طور بود که "خوب ما به آن نیاز نداریم" (اما) اکنون برای ما بسیار جالب است که یک تامین کننده (نفت و گاز طبیعی) دیگر داشته باشیم و آمریکایی‌ها (هم) به موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند».


اظهارات بورل در شرایطی مطرح شده که پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته مقامات اروپایی در حال آماده‌شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهاد آن‌ها فرستادن «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.


طبق گزارش ادعایی وال استریت ژورنال، توافق به ‌دلیل درخواست‌های ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان «تروریستی» با مشکل مواجه شده و بایدن شرایط لغو این نامگذاری را سهل یا حذف نمی‌کند.


رسانه آمریکایی نوشته ایران با پیشنهاد آمریکا مبنی بر اینکه عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا به‌دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد، موافقت نکرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند حتی اگر این نامگذاری برداشته شود، سپاه همچنان با چند تحریم دیگر واشنگتن روبرو خواهد بود.


منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر