17 ارديبهشت 1401 - 16:01

هشدار مقامات سابق فدرال رزرو درباره رکود اقتصادی آمریکا

سیاست‌گذاران سابق فدرال رزرو خواهان افزایش سریع نرخ بهره آمریکا هستند و رکود اقتصادی را هشدار دادند.
کد خبر : ۱۳۲۴۲۲
فدرال رزرو

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی جی تی ان چین، دو مقام سابق فدرال رزرو، که اکنون در سیاست اقتصادی و پاسخگویی نقشی ندارند، به بانک مرکزی ایالات متحده هشدار دادند که باید نرخ بهره را بیش از حد انتظار افزایش دهد که در غیر این صورت ممکن است نتیجه آن، رکود باشد. این هفته دو نایب رئیس اخیر فدرال رزرو، ریچارد کلاریدا، که تا ماه ژانویه به عنوان یکی از معاونان ارشد جروم پاول در زمینه سیاست پولی بود و راندال کوارلز، که تا پایان سال گذشته بر مقررات بانکی نظارت داشت، بین گروه کوچکی از دیگر بانکداران‌ مرکزی سابق ایالات متحده، انتقاداتی را از موضع و مسیر سیاست فدرال رزرو ارائه کردند.


کلاریدا که اکنون با سمت استاد اقتصاد به دانشگاه کلمبیا بازگشته، روز جمعه گفت که فدرال رزرو برای کاهش رشد اقتصادی و مهار تورم باید نرخ بهره را افزایش دهد. کوارلز، که به شرکت سرمایه گذاری مستقر در یوتا که یکی از بنیانگذاران آن بوده بازگشته، در اوایل هفته اعلام کرد که هم اکنون احتمال رکود وجود دارد. دیدگاه‌های این مقام‌های سابق درست زمانی مطرح می‌شود که پاول با افزایش نیم درصدی نرخ بهره و وعده دو افزایش دیگر در نرخ‌ها تا ماه جولای، به نبرد سختی با تورم رفته است. این سیاست‌های سخت‌گیرانه به گونه‌ای است که هزینه‌های استقراض یک شبه را به سرعت به محدوده خنثی ۲.۲۵-۲.۵  ۲.۲۵ درصد برساند و در صورت نیاز در موقعیتی قرار گیرد که بیشتر افزایش یابد. پاول گفت که مسیر قابل قبولی برای کاهش تورم بدون رکود اقتصادی می‌بیند.


کلاریدا که روز جمعه در کنفرانسی در موسسه هوور دانشگاه استنفورد صحبت کرد، گفت: فدرال رزرو باید برای کاهش نرخ تورم تا هدف ۲ درصدی خود و نه بالاتر، نرخ‌ها را حداقل تا ۳.۵ درصد افزایش دهد. وی گفت: فدرال رزرو ابزار لازم برای رویارویی با این چالش را دارد، مقامات متوجه خطرات هستند و مصمم اند تا موفق شوند اما ماموریت پیچیده است و مبادلات دشواری در پیش است.


کوارلز، که یکی از منصوبان دونالد ترامپ بوده، در ماه دسامبر، گفت: اکنون با فشار شدید تورم، بیکاری پایین و تقاضای بیشتر از عرضه، احتمالاً اثر افزایش سریع نرخ بهره، رکود خواهد بود. نه او و نه کلاریدا که هر دو منصوبان ترامپ بودند، قبل از خروج از فدرال رزرو، خواستار افزایش شدید نرخ بهره نبودند. بیل دادلی، که تا سال ۲۰۱۸ فدرال رزرو نیویورک را اداره می کرد، هم گفت که فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره دیر اقدام کرده و رکود در پی خواهد داشت.


پاول، به نوبه خود، اذعان کرده که فرود ملایم برای اقتصاد چالش برانگیز خواهد بود و هزینه های استقراض بالاتری که در پیش است، برای آمریکایی هایی که در حال حاضر با قیمت های بالاتر دست و پنجه نرم می کنند، مقداری دردسر ایجاد خواهد کرد. وی روز چهارشنبه گفت: می دانید که درد بزرگ تر در روبرو نشدن با تورم و مجوز به ریشه دار شدن آن است. روز جمعه، کلاریدا گفت که در اوایل تابستان گذشته دیده که ریسک‌های تورمی به طور قطعی بالا رفته اند. اگر تورم که هم اکنون با معیار فدرال رزرو ۶.۶ درصد است، در یک سال آینده همچنان با نرخ  ۳ درصد اجرا شود، طبق قانون تیلور به این معنی است که نرخ ها باید تا ۴ درصد افزایش یابد.


دو سیاست گذار فعلی فدرال رزرو، کریستوفر والر، رئیس کل فدرال رزرو و جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس نیز قرار بود در کنفرانس روز جمعه سخنرانی کنند. هر دو ماه‌ها است که برای افزایش سریع‌تر نرخ‌ها فشار آورده‌اند. تیلور در مقاله اش استدلال کرد که نرخ سیاست فدرال رزرو که پس از افزایش نرخ بهره در این هفته در محدوده ۰.۷۵ تا ۱ درصد قرار دارد می بایست حداقل ۳ درصد و احتمالاً بیش از دو برابر شود تا تورم در سال جاری به ۲ درصد کاهش یابد. پاول گفته که انتظار ندارد تورم به این سرعت کاهش یابد، اگرچه افزایش نرخ‌ها باید اواخر امسال شروع به کاهش آن کند. او گفت که فرود ملایم آسان نخواهد بود، اما این اقتصاد بسیار قوی است و در موقعیت خوبی برای مدیریت سیاست های پولی سخت گیرانه تر است.گزارش روز جمعه که نشان می‌دهد که در ماه آوریل رشد شغلی ایالات متحده بیش از حد انتظار افزایش یافته و نرخ بیکاری در ۳.۶ درصد ثابت مانده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر