19 ارديبهشت 1401 - 10:30
عضو شورای عالی بورس اعلام کرد:

تصمیم شجاعانه دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی/ ارز ۴۲۰۰ تومانی به کام دلالان است

ساماندهی ارز ترجیحی، حذف آن و نیز بهره‌مندی اقتصاد کشور از جمع‌آوری رانت‌های ایجاد شده تحت تاثیر استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقدامی ارزشمند و شجاعانه از سوی دولت سیزدهم است.
کد خبر : ۱۳۲۴۷۵
سلاح ورزی

به گزارش ایبِنا، حسین سلاح‌ورزی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: ارز ترجیحی به عنوان یک تجربه گسترده ناموفق و بلندمدت در همه دنیا محسوب می شود که هیچگاه منافع استفاده از این نوع یارانه در قالب تامین و توزیع ارز ارزان نصیب مصرف کنندگان نهایی نمی‌شود. 


وی اظهار داشت: در ایران هم در سال های گذشته شاهد بودیم که سود پرداخت ارز ترجیحی و با قیمت پایین فقط در جیب برخی از واسطه گران وارد شده و همیشه زمینه ساز توزیع رانت بوده است.


سلاح ورزی تاکید کرد: هدف اصلی از استفاده این ارز، اقشار آسیب پذیر بودند که هیچگاه نیاز این قشر ضعیف جامعه را پوشش نداد و به عبارتی تاکنون ارائه چنین یارانه هایی به هدف اصلی خود اصابت نکرده است.


عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: دست‌کم در ۳۰ سال گذشته و نیز بعد از ایام جنگ تحمیلی، دولت های مختلفی سعی کردند تا یارانه ها را ساماندهی و هدفمند کنند و همچنین زمینه سامان بخشیدن ارز ترجیحی که به نوعی توزیع رانت در کشور بود را فراهم کنند، اما در عمل همیشه به دلیل نیمه تمام شدن این اقدامات، منتج به نتیجه مثبت نشد.


وی تاکید کرد: در کشور فرصت زیادی برای توزیع ارز ترجیحی و نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و بیش از این هم اقتصاد کشور توان و تحمل ارائه چنین ارزی را در کشور ندارد.


سلاح ورزی به تصمیم دولت سیزدهم در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: اقدام دولت سیزدهم برای ساماندهی ارز ترجیحی، حذف آن و نیز بهره مندی اقتصاد کشور از جمع آوری رانت های ایجاد شده تحت تاثیراستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اقدام ارزشمند و شجاعانه است که تصمیم قاطعی را برای اجرایی شدن آن در دستور کار قرار داده است.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: با توجه به این تصمیم به موقع دولت سیزدهم، امیدواریم که این اقدام به مرحله اجرا برسد و تصمیمات لازم به‌منظور تداوم آن اتخاذ شود.


وی افزود: بهترین راه برای آن‌که جامعه بتواند به درستی با این موضوع کنار بیاید و آن را بپذیرد اطلاع رسانی نتایج و تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به آحاد مردم است که این امر نیازمند کمک و اقدم گسترده مسوولان است.


سلاح ورزی تاکید کرد: بهتر است دولت به منظور اطلاع رسانی به آحاد جامعه، سیاست رفاهی که برای اقشار آسیب پذیر، قشر حقوق بگیر و افرادی که در فرآیند حذف ارز دچار فشار می شوند را به صورت شفاف اعلام کند.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه‌کرد: اگر تبعات و آثار مثبتی که در رابطه با انضباط مالی در دولت، کاهش کسری بودجه و اثرات اقصاد کلان آن برای مردم توضیح داده شود، اقدامات دولت موثرتر و پذیرش و همراهی مردم گسترده‌تر خواهد بود.


منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر