20 ارديبهشت 1401 - 11:25
قائم مقام وزیر صمت مطرح کرد؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم اشتباهی بود/ مردم به زودی از برکات طرح جدید منتفع می‌شوند

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: امروز دیگر کسی از اقتصاددانان نیست که معتقد نباشد ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا تصمیم اشتباهی بود که عجولانه و با یک تصمیم غیرکارشناسانه اتخاذ شد، اما با حذف آن از چرخه اقتصادی، به زودی مردم و مصرف‌کنندگان نهایی از ثمرات آن منتفع می‌شوند.
کد خبر : ۱۳۲۵۲۱
محمدصادق مفتح

به گزارش ایبِنا، محمدصادق مفتح با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته رییس‌جمهور با مردم و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصادی، افزود: از همان ابتدای کار نیز ناکارآمدی ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شد و پس از یکی دو سال در همان دولت دوازدهم حذف تدریجی این ارز از چرخه اقتصادی آغاز شد.


این مقام مسوول بیان‌ داشت: سخنان شب گذشته رییس‌جمهور و حذف این ارز (به‌جز برای دارو و نان) آخرین تکه پازل در تلاش برای زدودن این تصمیم غیرکارشناسانه بود.


وی یادآور شد: یارانه را می‌توان به چند شکل پرداخت کرد که یکی پرداخت به تولیدکنندگان، دومی پرداخت به واردکنندگان مواد اولیه و سایر محصولات و سومی، پرداخت به حلقه نهایی یعنی مصرف‌کنندگان است.


قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: اشتباه‌ترین تصمیم در این زمینه پرداخت یارانه به واردکنندگان است که به جرات می‌توان گفت این سیاست اشتباه به‌جز ایران در هیچ کشور دیگری اجرایی نشده است. اما مرسوم‌ترین شیوه در اکثر کشورها پرداخت یارانه به حلقه آخر است.


وی افزود: دولت هم از بُعد عقلی و تجربی این کار (که غلط بودن پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا محرز بود) و هم از بُعد بودجه‌ای ناچار به انجام این حرکت و جراحی بزرگ اقتصادی بود.


مفتح ادامه‌داد: هرچند برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود، اما همان زمان با مجوز مجلس تا مرداد ماه پارسال به تعویق افتاد و در ادامه با تدبیر دولت سیزدهم به‌منظور فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و وارد آمدن کمترین فشار به اقشار ضعیف و متوسط متوقف شد، اما امسال هم الزام بودجه‌ای برای برداشته شدن آن وجود داشت.


وی خاطرنشان‌کرد: به‌طور حتم آثار مثبت اقتصادی این طرح به سرعت مشخص می‌شود و قشر مصرف‌کننده نهایی از برکات آن منتفع خواهند شد. 
منبع: ایرنا


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر