21 ارديبهشت 1401 - 14:39
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

کنترل تقاضا و نقدینگی با پرداخت یارانه از طریق کالابرگ

کارشناس اقتصادی گفت: یارانه نقدی همان تزریق نقدینگی است، اما در صورتی که مکانیزم این سیاست به صورت کالابرگ باشد، تقاضا متعادل خواهد شد و اثرات نقدینگی را مشاهده نخواهیم کرد.
کد خبر : ۱۳۲۵۵۹
غیبی پور

سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مضرات تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: بخش‌های عظیمی از جامعه بهره‌ای از ارز ۴۲۰۰ نمی‌برند و یک نمونه آن اظهارنظر رئیس اتحادیه قنادان ایران است که گفته بود همیشه آرد را آزاد می‌خرند، بنابراین یارانه برای آنها فرقی به وجود نمی‌آورد.


وی در ادامه اضافه کرد: غیر از دو یا سه قلم کالای اساسی و دارو که حمایت یارانه‌ای داشته است، در حال حاضر شهروند عادی کالای مورد نیاز خود را به نرخ روز خریداری می‌کند، بنابراین در نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی انباشت رانت برای گروهی خواسته یا ناخواسته ایجاد شده است و دقیقا به همین دلیل اکنون بهینه‌سازی نظام پرداخت یارانه‌ها از سوی دولت ضروری به نظر می‌رسد.


این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: باید این نکته را هم مورد توجه داشت در تمام کشورها بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها با پیامدهایی همراه بوده است که می‌توان به کشور ترکیه در همین ارتباط اشاره کرد. در این کشور بسیاری بیکار و دچار آسیب شدند، اما در نهایت به نتیجه نشست. بنابراین باید درصدی از عوارض این کار را پذیرفت تا اصلاح ساختار مورد نظر به شکل صحیحی عملیاتی شود. بر این اعتقادم باید هزینه داد تا در کلان، رانت غیرعادلانه حذف شود.


غیبی‌پور درباره راه‌های جبرانی این سیاست دولت تصریح کرد: یارانه نقدی همان تزریق نقدینگی است که مستقیم به سبد بازار می‌رود و تقاضا را در بخش کالاهای خوراکی و ... بالا می‌برد زیرا با این مقدار از پول نمی‌توان خودرو خرید، بنابراین بازار آن کاملا مشخص است، پس تقاضا بالا خواهد رفت و این امرتورم به وجود می‌آورد ولی در صورتی که مکانیزم این سیاست به صورت کالابرگ باشد، تقاضا متعادل خواهد شد و اثرات نقدینگی را مشاهده نخواهیم کرد.


وی در ادامه افزود: کالابرگ دو حسن دارد. اول هدایت تولید و مصرف و دیگری هم ایجاد مانع برای رشد نقدینگی در کشور است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر