28 ارديبهشت 1401 - 13:37
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به ایبِنا؛

حمایت مجلس از طرح اصلاح ساختار یارانه/ داده‌های محاسبات دهک‌ها بروزرسانی شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکالات اساسی داده‌های مربوط به محاسبه دهک‌ها برای پرداخت یارانه، به دولت پیشنهاد کرد یارانه به ۹۵ درصد جامعه پرداخت شود و سپس افرادی که واجد شرایط نیستند حذف شوند.
کد خبر : ۱۳۲۷۷۵
پورابراهیمی

به گزارش ایبِنا؛ محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی، در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات اجرایی اصلاح یارانه‌ها در دولت سیزدهم به خبرنگار ما گفت: به دلیل عدم اجری دقیق ساماندهی یارانه کالاهای اساسی طی یکی دو هفته اخیر، مشکلات را آسیب‌شناسی کرده و طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردیم که لازم است تغییراتی در این حوزه رقم بخورد.


وی افزود: یکی از موضوعات این است که اساسا داده های مربوط به محاسبه دهک‌ها در اقتصاد ما دچار اشکالات اساسی است و بخشی از این داده‌ها به‌روز نیست تا بر اساس آن دهک‌ها تعیین شود.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: موضوع دیگر به فرمول محاسباتی بازمی‌گردد که در این زمینه هم اشکالات اساسی وجود دارد. به عنوان مثال فردی که نماینده یک بخش کشاورزی بوده و امور کشاورزان را برای پرداخت آب‌بهای کشاورزی و سایر خدمات انجام می‌داده به علت گردش حسابی بالا یارانه‌اش قطع شده است و موارد مشابه دیگری هم وجود دارد.


پورابراهیمی تأکید کرد: بنابراین در نامه به رئیس‌جمهور اعلام کردیم چون عددهای محاسباتی دهک دهم -خصوصا ۵۰ درصد بخش اول آن- با دهک نهم فاصله چندانی ندارد حتما ایجاد نارضایتی خواهد کرد. پیشنهاد مشخص ما این بود که یارانه به ۹۵ درصد جامعه داده شود و در ادامه اگر با اطلاعات دقیق به اطمینان رسیدیم که مجموع دارایی‌ها و درآمدهای خانوار از یک حد مشخص بالاتر است، یارانه آنها قطع شود. ولی اکنون دولت برعکس عمل کرده یعنی ابتدا افرادی را حذف نموده و می‌گوید اگر اعتراض دارید مراجعه نمایید.


وی گفت: نکته مهم‌تر این است که عملیات سامانه هدفمندی یارانه‌ها کاملا یکطرفه است، یعنی فقط حذف می‌کند. مثلا اگر خانواری دچار مشکلی شده و اکنون واجد شرایط دریافت یارانه شده است، امکان ورود به فهرست یارانه‌بگیران را ندارد. در حالی که سامانه پرداخت یارانه‌ها باید کاملا به‌صورت مستمر داده‌ها را دریافت نموده و پالایش کند و حذف و اضافه را به‌طور همزمان داشته باشد.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اصلاح ساختار یارانه‌ها یک ضرورت بود که دولت قبل جسارت انجام آن را نداشت ولی دولت سیزدهم این کار را انجام داد و ما هم از تصمیم دولت حمایت می‌کنیم، البته اشکالاتی مانند ضعف در اطلاع‌رسانی یا نحوه دهک‌بندی وجود دارد ولی در مجموعه از این کار حمایت می‌کنیم.


به گفته پورابراهیمی، برای اینکه دولت در مراحل و کارهای بعدی وضعیت پایداری داشته باشد پیشنهاد ما این است که پرداخت یارانه بر اساس سیستمی پویا که براساس اطلاعات به‌روز همزمان افراد را حذف یا اضافه کند انجام و به عموم جامعه داده شود. دولت هم خوشبختانه این فرایند را شروع کرده که البته هنوز موضوع پوشش ۹۰ یا ۹۵ درصدی جامعه در حال بررسی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر