04 خرداد 1401 - 17:21

افزایش تجارت ایران و روسیه به ۴۰ میلیارد دلار

وزیر نفت از اختصاص اعتبار پنج میلیارد دلاری روسیه به ایران و امضای چند قرارداد در حوزه انرژی بین تهران و مسکو خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری دو کشور در همه زمینه‌ها را به ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.
کد خبر : ۱۳۲۹۹۰
ایران روسیه

به گزارش ایبِنا، «جواد اوجی» امروز در حاشیه نشست هیات عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با اشاره با اینکه مذاکرات اولیه انجام شده بود، افزود: توافقات در این زمینه امروز انجام شده است.


وی ادامه داد: ایران و روسیه ظرفیت خوبی در بخش‌های مختلف از جمله بانکی، حمل‌ونقل، کشاورزی، انرژی اتمی، صنعت و تجارت آزاد در اختیار دارند.


اوجی تاکید کرد: در تلاشیم تا در دولت سیزدهم سطح روابط دو کشور را در همه زمینه‌ها را به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم. 


وزیر نفت گفت: در حوزه بانکی که یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات بود تصمیم گرفتیم تا در روابط دوجانبه و پیمان‌های پولی دوجانبه از ارز ملی دو کشور استفاده شود.


وی به توافق ایران و روسیه برای اختصاص اعتبار پنج میلیارد دلاری روسیه در حوزه انرژی، کشاورزی و حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: بخشی از این اعتبار عملیاتی شده و بخشی هم امروز با حضور معاون نخست وزیر روسیه تصمیم‌گیری کردیم.


اوجی ادامه داد: در حوزه انرژی مذاکراتی در مسکو داشتیم و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت امضا شده است. 


وزیر نفت تاکید کرد: امروز تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنعت پتروشیمی روسیه امضا خواهد شد تا صادرات محصورات پتروشیمی، خدمات و فنی و مهندسی و دانش فنی کاتالیست به روسیه انجام شود.


وی با اشاره به اینکه در کریدور حمل‌ونقل شمال و جنوب نیز توافقات خوبی انجام شد، گفت: این توافقات در حوزه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، کشتیرانی و هوایی انجام شد.


وزیر نفت با اشاره اینکه ایران و روسیه هر دو تحت تحریم‌های ظالمانه هستند، گفت: با همکاری و توسعه روابط این توانایی وجود دارد که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.


وی ادامه داد: برای برگزاری جلسه امروز چند ماهی است که مذاکرات و جلساتی برگزار شده و دستگاه‌های مختلف مذاکراتی انجام دادند و امروز شکل خوبی پیدا کرد و تحت قالب کارگروه‌های مشترک در بخش‌های مختلف اقتصادی به توافقات خوبی رسیدیم. ‌

برچسب ها: تجارت روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها