08 خرداد 1401 - 14:14
مرکز آمار اعلام کرد؛

کاهش ۰.۴ درصدی بیکاران/ نرخ بیکاری ۹.۲ درصد شد

مرکز آمار ایران از افزایش ١٨٠هزار نفری جمعیت شاغلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته ۹.۲ درصد بود که نسبت به سال قبل از آن ۰.۴ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۳۳۰۷۷
اشتغال

به گزارش ایبِنا، مرکز آمار نرخ بیکاری سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد. بررسی آمارها نشان می‌دهد که ۲۵ میلیون و ۸۲۲ هزار نفر یعنی معادل ۴۰.۹ درصد از جمعیت کشور در سال ۱۴۰۰ و جزو گروه فعال هستند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند، این در حالی است که جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۸۰ هزار نفر افزایش یافته است.


براساس این گزارش بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٩, ٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص در سال گذشته نسبت به سال قبل (۱۳۹۹)، ۰٫۴ درصد کاهش یافته است.



خدمات بالاترین سهم اشتغال در سال ۱۴۰۰


بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٤٠٠، بخش خدمات با ۴۹.۸ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۸۳ نفر در این بخش فعالیت می‌کنند. شاغلین خدمات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۰.۵ درصد افزایش یافته است.


بر اساس آخرین داده‌های اطلاعاتی هفت میلیون و ۹۲۹ هزار و ۴۳۹ نفر معادل ۲۳.۷ درصد جمیعت شاغل در بخش صنعت و سه میلیون و ۸۲۷ هزار و ۲۴۵ نفر برابر ۱۶.۳ درصد جمعیت شاغل کشور در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.


میزان اشتغال در بخش کشاورزی طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱.۱ درصد کاهش یافته است این در حالی است که اشتغال صنعت همچون خدمات ۰.۵ واحد درصد رشد داشته است.



۱۶.۳ درصد فارغ‌التحصیلان سال گذشته بیکار بودند


بررسی داده‌های اطلاعاتی حاکی از این است که ۵۵۳ هزار و ۷۷۹ نفر معادل ۲۳.۷ درصد از فعالان این گروه سنی بیکار هستند.


بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (۱۳۹۹) تغییری نداشته است.


بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در سال ١٤٠٠ نشان می‌دهد که ۱۶.۵ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ۱۳۹۹، به میزان ۰٫۲ درصد کاهش یافته است.



۱۰.۲ درصد شاغلان اشتغال ناقص داشتند


بررسی سهم جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال١٤٠٠ نشان می‌دهد که ١٠, ٢ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.


این در حالی است که ۳۷٫۸ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.


منظور از اشتغال ناقص این است که افراد شاغل به دلایل مختلف همچون فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کارکرده‌اند.


همچنین این نتایج گویای آن است که در سال ١٤٠٠جمعیت شاغل کشور به طور متوسط ٤٣, ٥ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر