16 خرداد 1401 - 10:00
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد:

ارز چندنرخی در ۴۰ سال گذشته آسیب‌زا بوده است/ اصلاحات اقتصادی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: ساماندهی و هدفمندی یارانه ها برای اصابت به جامعه هدف، جلوگیری از افزایش قیمت و ایجاد مانع برای افزایش نقدینگی در بازار است که باید برای آگاهی کامل مردم از این اصلاحات اقتصادی فرهنگ‌سازی شود.
کد خبر : ۱۳۳۰۸۴
حسینی شاهرودی

حسن حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: سیاست چند نرخی بودن ارز در ۴۰ ساله گذشته آسیب بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. فساد مالی و اداری، عدم تعادل در بازار ارز و حوزه اقتصاد و نبود ثبات در حوزه‌های صنعت و تجارت از نتایج منفی آن است. 


وی در ادامه اضافه کرد: قصه تک نرخی یا شناور شدن قیمت ارز از مجلس سوم کلید خورد و هدف این بود که از قیمت های دستوری عبور کرده و تعیین قیمت به بازار واگذار شود. دولت و بانک مرکزی هم به عنوان تعدیل کننده بازار نقش داشته باشند و اقتصاد ارزی را مهندسی کنند، اما داستان به این شکل پیش نرفت و چند نرخی کردن تنها برای افراد خاص رانت به وجود آورد.


این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس اظهار داشت: سال ۹۷ در بودجه پیش‌بینی شده بود برای اصابت ارز ترجیحی جهت تهیه کالای اساسی به جامعه هدف باید سامانه‌ای از بدو شروع تخصیص تا زمان خرید و رسیدن آن به دست مصرف کننده، ایجاد شود. متاسفانه هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده و با وجود مخالفت مجلس دهم با ارز ترجیحی، دولت گذشته زیر بار ساماندهی آن نرفت.


حسینی شاهرودی در این رابطه تاکید کرد: اقدام بانک مرکزی در این رابطه بسیار مفید و مثبت بود، اما لازمه آن شروع در قالب یک برنامه جامع اقتصادی است که یک بخش آن تک نرخی شدن ارز است، قسمت دیگر ساماندهی و هدفمندی یارانه‌ها برای اصابت به جامعه هدف، جلوگیری از افزایش قیمت و ایجاد مانع برای افزایش نقدینگی در بازار است. علاوه براین باید برای آگاهی کامل مردم از این اصلاحات اقتصادی فرهنگ‌سازی شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر