10 خرداد 1401 - 15:33
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

بانک‌ها ۲ برابر حاکمیت در ۲۰ سال گذشته پول خلق کردند

حسین زاده بحرینی گفت: به گواهی آمارهای بانک مرکزی، پولی که بانک‌ها در ۲۰ سال گذشته خلق کردند ۲برابر  پولی است که حاکمیت خلق کرده است.
کد خبر : ۱۳۳۱۵۴
بحرینی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه تاکنون هدایت اعتبار در اقتصاد ما تبیین درستی نداشته است، گفت: به گواهی آمارهای بانک مرکزی، پولی که بانک‌ها در ۲۰ سال گذشته خلق کردند ۲برابر پولی است که حاکمیت خلق کرده است. 


وی افزود: به همین دلیل است که وقتی از هدایت اعتبار صحبت می شود با ده‌ها سوال از جنس استفهام انکاری مواجه می‌شویم. در حالی که بانک برای خلق پول به پشتیبانی بانک مرکزی نیاز دارد. بحرینی تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته کل تولید ناخالص داخلی ۰/۳۶ درصد رشد داشته است؛ (رشد تجمیعی) نقدینگی هم ۱۰ هزار و ۲۵۰درصد رشد کرده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این‌محصول بی توجهی و غفلت از مفهوم هدایت اعتبار است. یعنی اقتصاد ما خالق پول بود اما به دلیل اینکه این پول در مسیری که باید قرار میگرفت، نگرفت،  تولیدی حاصل نشد. بلکه پول خلق کردیم برای تورم. به گفته بحرینی، حرکت نقدینگی معلول اراده صاحب آن نقدینگی است.


برچسب ها: پول تورم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر