25 خرداد 1401 - 09:48
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

شکست قیمت‌ها در بازار ارز با بخشنامه جدید بانک مرکزی/ ریشه‌های تورم خشکانده شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تصمیم اخیر بانک مرکزی بخش عرضه ارز را تقویت می‌کند و می تواند کنترل نرخ ارز را به همراه داشته باشد و کاهش قیمت را شاهد باشیم اما مسئله اصلی این است که عواملی که به منتج به جهش نرخ ارز می‌شود باید شناسایی و راهکارهای آن باید عملیاتی شود. 
کد خبر : ۱۳۳۵۲۱
عباس آرگون

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علم اقتصاد می‌گوید نظام عرضه ‌و تقاضا تاثیر مستقیمی بر قیمت‌ها دارد و در واقع این تئوری نشان می‌دهد که قیمت یک محصول به در دسترس ‌بودن آن و تقاضای خریداران بستگی دارد. مصداق بارز این قانون در اقتصاد، بخشنامه اخیر بانک مرکزی است که با افزایش عرضه ارز در بازار ترمز رشد قیمت‌ها را کشید به نحوی که بنا بر اعلام رئیس کانون صرافان، در روز گذشته قیمت دلار بیش از هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. براساس بخشنامه بانک مرکزی صرافی‌ها مجاز به خرید ارز صادرکنندگان به قیمت توافقی شدند که البته در آینده نزدیک تصمیمات دیگری برای فعالیت‌ بیشتر صرافی‌ها با هدف رسمیت بخشیدن به بازار رسمی و به حاشیه رفتن بازار غیررسمی اتخاذ خواهد شد. 


در نتیجه به مردم نیز توصیه اکید می‌شود که صبر داشته باشند و در این روزها اگر نیاز واقعی وجود ندارد، نسبت به خرید ارز اقدام نکنند؛ چرا که افت قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود. 


در همین باره، عباس آرگون؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه فروش ارز صادرکنندگان با قیمت توافقی به صرافی‌ها به طور قطع از رشد نرخ ارز می‌کاهد، اظهار کرد: افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها با ورود ارزهای صادرکنندگان ضمن اینکه می‌تواند باعث کاهش قیمت شود به تعادل بازار براساس نظام عرضه و تقاضا هم کمک خواهد کرد. 


وی ادامه داد: البته اینها مسکن کوتاه مدتی است که برای داشتن نتیجه بلندمدت باید مهمترین عواملی که باعث رشد نرخ ارز می‌شود حل شود، عواملی مانند تورم، نقدینگی، تعامل با دنیا و مسائل مربوط به برجام و تحریم‌ها که مانند یک زنجیره در قیمت‌ها تاثیرگذار هستند. 


آرگون با تاکید براینکه باید منشا و ریشه های رشد نرخ ارز و تورم خنثی شود و از بین برود ، تصریح کرد: باتوجه به اینکه خبرهای خوبی هم از برجام و شورای حکام نمی‌رسد، انتظارات تورمی بالا می‌رود و مردم نسبت به خرید ارز اقدام می‌کنند تا بتوانند قدرت خرید پول خود را حفظ کنند. این اقدام بانک مرکزی می تواند تاثیر مثبتی در بازار بگذارد و نیاز واقعی مردم را پاسخ دهد اما باید دید صادرکنندگان چه حجمی از پولشان را می‌توانند وارد و به بازار عرضه کنند چرا که عمده کار باید از طریق نقل و انتقال و نظام بانکی انجام شود و ورود اسکناس به کشور سخت است. 


این فعال اقتصادی افزود: تصمیم اخیر بانک مرکزی بخش عرضه ارز را تقویت می‌کند و می تواند کنترل نرخ ارز را به همراه داشته باشد و کاهش قیمت را شاهد باشیم اما مسئله اصلی این است که عواملی که منتج به جهش نرخ ارز می‌شود باید شناسایی و راهکارهای آن عملیاتی شود. 


به گفته او، در کنار سیاست اخیر بانک مرکزی مبنی بر عرضه بیشتر ارز در بازار اگر تعامل با دنیا، مدیریت فشارهای همه جانبه ای که به ایران وارد می‌شود، جلوگیری از رشد نقدینگی و تورم هم در دستور کار قرار گیرد می‌تواند به عدم رشد و بعضا شاید کاهش قیمت ارز منجر شود. ضمن اینکه در حال حاضر افزایش قیمت ارز ناشی از عدم عرضه نیست بلکه انتظارات تورمی هم به نوعی در این حوزه موثر است. 


آرگون همچنین تاکید کرد که باید نگاه همه جانبه به این موضوع شود و صرفا عملکرد بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز دخیل نیست و باید دلایل اصلی را شناساسی و نسبت به رفع آنها تلاش کرد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر