06 تير 1401 - 15:59
معاون اقتصادی بانک مرکزی:

تورم خردادماه تورم پنهان است که پس از اصلاح یارانه‌ها نمایان شد

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تورم خردادماه در واقع تورم پنهان است که پس از اصلاح نظام پرداخت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تومان نمایان شد.
کد خبر : ۱۳۴۰۰۴
قربانی

به گزارش ایبِنا، «پیمان قربانی» در برنامه تلویزیونی درباره رشد نرخ تورم در خردادماه، اظهار داشت: افزایش نرخ تورم دلایل مختلفی دارد، بخشی مربوط به شوک‌های عرضه مثلاً افزایش نرخ ارز، مردمی کردن یارانه‌ها، تورم وارداتی ناشی از افزایش قیمت کالاهای خوراکی در جهان، تغییر نرخ تسعیر ارز است.


وی بیان کرد: در خردادماه امسال نرخ تورم ناشی از تغییر قیمت برخی از کالاهاست که از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند و این امر بیشتر اصلاح نظام پرداخت است و این تورمی نبوده که توسط دولت ایجاد شده باشد و از سال ۹۷شروع شده است.


معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره اصلاح ارز ترجیحی گفت: این سیاست قابل استمرار نبود، در سال ۹۷ یارانه به واردات تخصیص می‌یافت و قاچاق می‌شد. الان به انتهای زنجیره انتقال یافته و یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی به مردم داده شده و این اصلاح قیمتی به تورم خردادماه برخورد کرد.


قربانی افزود: در واقع این تورم در گذشته بوده و با اصلاح قیمت‌ها آشکار شد؛ بنابراین این اصلاح قیمتی در هر زمانی انجام شود، تاثیر خود را می‌گذارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر