سقوط بهای معاملات آتی وال استریت، ارزش ثابت دلار و کاهش قیمت نفت

روز دوشنبه بازارهای سهام جهانی متزلزل شدند و مجموعه داده‌های ضعیف ایالات متحده خطرات روند نزولی گزارش حقوق و دستمزد ایالات متحده این هفته ماه ژوئن را نشان ‌داد، در حالی که آشفتگی ناشی از رکود احتمالی هم باعث افزایش تسهیل اوراق قرضه دولتی ‌شد.
کد خبر : ۱۳۴۲۰۶
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از اینوستینگ، روز دوشنبه بازارهای سهام جهانی متزلزل شدند و مجموعه داده‌های ضعیف ایالات متحده خطرات روند نزولی گزارش حقوق و دستمزد ایالات متحده این هفته ماه ژوئن را نشان ‌داد، در حالی که آشفتگی ناشی از رکود احتمالی هم باعث افزایش تسهیل اوراق قرضه دولتی ‌شد. دلار آمریکا نزدیک به بالاترین حد ۲۰ سال گذشته نگه داشته شد، اگرچه اثر این اقدام اولیه در بازارهای ایالات متحده در تعطیلات سبک بود. اوراق خزانه نقدی بسته شدند، اما سود قراردادهای آتی افزایش داشتند، به این معنی که سود اوراق ۱۰ ساله حدود ۲.۸۸ درصد حفظ شد و ۶۱ واحد پایه نسبت به اوج ماه ژوئن خود کاهش یافت.


ام اس سی آی جامع ترین شاخص بازار سهام آسیا واقیانوسیه ثابت بود، در حالی که نیک کی ژاپن ۰.۶ درصد افزایش داشت. با تشدید محدودیت‌های کووید-۱۹ در شهرهای شرقی چین در روز یکشنبه با وجود ویروس جدید کرونا، ارزش سهام بلوچیپ چین تغییر چندانی نکردند. معاملات آتی یورو استاکس اکس ۵۰، ۰.۵ درصد و معاملات آتی اف تی اس ای  ۰.۶ درصد افزایش یافتند. هر دو قرارداد آتی اس اند پی ۵۰۰ و نزدک پس از ارزش ثابت روز جمعه، ۰.۶ درصد کاهش یافتند.


دیوید جی. کاستین، تحلیل گر گلدمن ساکس، خاطرنشان کرد که  S&P ۵۰۰ در نیمه اول سال در میان نوسان های شدید بازگشت منفی داشته است. او افزود: بازار نزولی کنونی به‌جای کاهش برآوردهای درآمد، کاملاً مبتنی بر ارزش‌گذاری بوده است. زمان سود از ۱۵ جولای شروع می شود و با توجه به هزینه های بالا، انتظارات کاهش یافته است. در حال حاضر پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی آتلانتا به منفی ۲.۱ درصد برای سه ماهه دوم کاهش یافته که نشان می‌دهد این کشور قبلاً یک رکود فنی قرار داشته است.


پیش‌بینی گزارش حقوق و دستمزد در روز جمعه نشان داد که رشد مشاغل در ماه ژوئن تا ۲۷۰ هزار نفر کاهش می‌یابد و میانگین درآمدها تا ۵.۰ درصد کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه کمیته مربوطه تصمیم گرفته نرخ بهره را تا میزان بالای ۷۵ واحد پایه افزایش دهد، در جلسه سیاست گذاری فدرال رزرو در ماه ژوئن در روز چهارشنبه به نظر می رسد از سیاست پولی سختگیرانه تر، که به معنی افزایش نرخ بهره است، با هدف کنترل تورم، طرفداری کند. این بازار با احتمال ۸۵ درصدی برای افزایش ۷۵ واحد پایه دیگر در این ماه و نرخ‌های بهره ۳.۲۵ تا ۳.۵ درصد تا پایان سال قیمت‌گذاری می‌کند. تحلیل‌گران خاطرنشان کردند: این بازار هم به سمت کاهش نرخ رو به رشد برای فدرال رزرو در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ حرکت کرده که مطابق با احتمال رو به رشد رکود است. در حال حاضر حدود ۶۰ واحد کاهش فدرال رزرو برای سال ۲۰۲۳ قیمت گذاری شده است.


در ارزها، تقاضای سرمایه گذاران به نفع دلار آمریکا است که در برابر رقبا با ۱۰۵.۰۴ نزدیک به بالاترین حد دو دهه اخیر است. ارزش یورو در ۱.۰۴۳۲ دلار ثابت بود و فاصله چندانی با ۱.۰۳۴۹ دلار در پنج سال اخیر خود نداشت. انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در این ماه برای اولین بار طی یک دهه اخیر نرخ بهره را افزایش دهد و اگر تصمیم به اقدام افزایش نیم امتیازی داشته باشد، یورو می تواند افزایش یابد. ین ژاپن نیز در اواخر هفته گذشته جریان های مالی امنی را جذب کرد و دلار را از بالاترین سطح ۲۴ ساله ۱۳۷.۰۱ به ۱۳۵.۰۵ ین رساند.


 نگرانی از رکود اقتصادی جهانی هم فلزات صنعتی را تضعیف کرد و مس به پایین‌ترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید و ۲۵ درصد نسبت به اوج خود در ماه مارس کاهش یافت. قیمت نفت کاهش یافت و سرمایه گذاران نگرانی های تقاضا را در برابر محدودیت های عرضه ارزیابی کردند. محدودیت های تولید در لیبی و اعتصاب برنامه ریزی شده کارگران نفت و گاز نروژی، آخرین ضربه به تولید بود. نفت برنت با ۳۴ سنت کاهش به ۱۱۱.۲۹ دلار رسید، در حالی که نفت خام آمریکا ۳۰ سنت کاهش یافت و به ۱۰۸.۱۳ دلار در هر بشکه رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر