07 تير 1396 - 08:43
ایبِنا منتشر کرد:

تغییرات ۳۴ ساله نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای

تغییرات ۳۴ ساله نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای (حداقل نرخ سود مورد انتظار تسهیلات در عقود مشارکتی) منتشر شد.
کد خبر : ۷۱۵۵۳
پول

به گزارش ایبِنا؛ موضوع نرخ سود بانکی در بخش تسهیلات و سپرده‌ها طی سال‌های اخیر همواره مورد بحث و بررسی بوده است و بر این اساس بانک مرکزی با نظرخواهی از بانک‌ها هر چند ماه یکبار با توجه به وضعیت بازار و نرخ تورم اقدام به بازنگری در نرخ های سود با محوریت شورای پول و اعتبار می کند.  


چندی پیش نیز ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد که گزارشی را به شورای پول و اعتبار ارایه خواهیم داد که بر اساس آن، ممکن است نرخ سود بانکی در سال جاری کاهش یابد.  


بر اساس جدول نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای، این نرخ در سال ۹۵ معادل ۱۸ درصد، در سال ۹۴ معادل ۲۰ درصد، در سال ۹۳ معادل ۲۱ و ۲۲ درصد، در سال ۹۲ و ۹۱ معادل ۱۴ و ۱۵ درصد، بوده است. در این سال ها کمترین میزان نرخ مذکور متعلق به بخش کشاورزی و بالاترین مربوط به بخش بازرگانی و خدمات بوده است.


نرخ سود تسهیلات مذکور طی این سالها بین ۴ تا ۲۵ درصد متغیر بوده و در حال حاضر این نرخ در محدوده ۱۸ درصد است.  


بر اساس مصوبه یکهزار و دویست و بیستمین جلسه شورای پول و اعتبار در مورخ ۸ / ۴ / ۹۵، نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی و غیر مشارکتی، حداکثر معادل ۱۸ درصد تعیین شد. همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری معادل ۱۵ درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین شده است.  


تا پایان سال ۸۴ بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی محدودیتی در تعیین نرخ‌های سود تسهیلات نداشتند.





ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر