14 تير 1396 - 14:28
زنگنه خبر داد:

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین مشترک

وزیر نفت از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین مشترک نفتی خبر داد.
کد خبر : ۷۱۹۷۱
زنگنه وزیر نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بیژن نامدار زنگنه گفت: در جلسه عقد قرارداد با توتال، اعلام کردم میدان‌های مشترک ما مانند میدان های آزادگان، یاران، یادآوران، لایه نفتی پارس جنوبی، فاز دوم میدان مشترک آذر در استان ایلام در اولویت هستند و افزایش ضریب بازیافت میدان‌های آب تیمور و منصوری در دست انجام است.
وی افزود: ارزش خالص قراردادی که ما با شرکت توتال منعقد کردیم حدود ۵ میلیارد دلار است. البته پولی که توتال می آورد حدود ۶ میلیارد دلار است که یک میلیارد دلار بابت مالیات و عوارض به دستگاه های دولتی ایران پرداخت می‌شود و خالص سرمایه گذاری این شرکت حدود ۵ میلیارد دلار است.
وزیر نفت ادامه داد: سهم شرکت توتال از این قرارداد ۵۰.۱ درصد، شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ۱۱.۹ درصد است که باید این مبالغ را بیاورند. بازگشت اصل و سود پول و سود کاری که انجام می دهند فقط از محل حداکثر ۵۰ درصد تولید میدان پرداخت می شود.
زنگنه تصریح کرد: برآورد ما از درآمد میدان با نفت ۵۰ دلاری حدود ۸۴ میلیارد دلار خواهد شد، اما آنچه که به توتال و مجموعه این شرکت در طول ۲۰ سال داده خواهد شد که به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده حدود ۱۲ میلارد دلار خواهد شد، یعنی حدود ۱۵ درصد درآمد کل میدان در طول عمر میدان است.
وی افزود: قرار است شرکت توتال سرمایه گذاری سنگینی دربخش زنجیره پتروشیمی انجام بدهد. این سرمایه گذاری در بخش تولید اتیلن و صنایع پایین دستی آن است که یک زنجیره کامل را شکل می دهد. در حال انجام مذاکره برای نهایی کردن یادداشت تفاهم آن هستیم و قصد نداریم تا نهایی شدن آن را اعلام کنیم.


برچسب ها: نفت بیژن زنگنه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر