22 تير 1396 - 13:05

مذاکره با ۲۷ شرکت بین‌المللی نفتی/ جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه

طبق اعلام مسئولان وزارت نفت، مذاکرات جدی با ۲۷ شرکت مطرح بین‎المللی برای جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‎گذاری در این صنعت آغاز شد.
کد خبر : ۷۲۲۸۸
پول

به گزارش ایبِنا، پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارش با عنوان دور خیز بزرگ صنعت نفت و گاز کشور برای جذب سرمایه‎گذاری خارجی مطرح کرد: صنعت نفت و گاز به عنوان یکی از مهم‎ترین صنایع کشورمان برای رشد و شکوفایی و دستیابی به اهداف مهم پیش‎بینی شده برای آن به شدت نیازمند جذب سرمایه‏ گذاری است. کارشناسان اقتصاد انرژی با اشاره به سرمایه‎بر بودن این صنعت بر این باورند برای توسعه این صنعت نمی‎توان صرفا روی سرمایه‎گذاری‎های داخلی حساب کرد و راه توسعه آن از محل جذب سرمایه ‏گذاری خارجی می‎گذرد.


قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم فضا برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز فراهم نبود و فضای اقتصادی کشورمان از یک نابسامانی شدید مالی و اقتصادی رنج می‎برد. بعد از سرکار آمد دولت یازدهم فضا برای جذب سرمایه‎گذاری خارجی فراهم شد و قاعدتا صنعت نفت و گاز کشور هم در این میان در اولویت قرار  گرفت. با لغو تحریم‎های بین‎المللی بعد از امضای برجام، ابتدا تولید نفت کشور در مسیر صحیح قرار گرفت و بازار از دست رفته کشورمان پس گرفته شد و پس از آن برنامه‎ریزی برای توسعه هرچه بیشتر این صنعت و ایجاد ارزش افزوده انجام و در مسیر اجرا قرار گرفت.


هر چند در روزهای اخیر مسئله قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال فرانسه به عنوان اولین قرارداد خارجی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی در صدر اخبار و توجه‎ها قرار گرفته، اما مسیر توسعه صنعت انرژی کشورمان با استفاده از سرمایه‎های خارجی از همان روز سر کار آمدن دولت یازدهم آغاز شده و مذاکرات و تفاهم‎نامه‎های متعدد در این حوزه انجام شده و بخشی از آنها از جمله قرارداد توتال به ثمر نشسته است.


قبل از امضای قرارداد توتال، طرح تولید لوله‎های CRA اجرایی شد که ایران را اولین تولیدکننده این لوله‎های پُرکاربرد در صنعت انرژی در منطقه تبدیل می‎کند. در قرارداد ساخت لوله‌های CRA به عنوان یکی از پُرمصرف‌ترین محصولات صنعت نفت و گاز شاهد هستیم که هم سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده، هم انتقال کامل تکنولوژی به کشور صورت گرفته و هم از شرکت‌های داخلی هم در پیشبرد این هدف استفاده شده است. با انعقاد این قرارداد ایران به نخستین کشور در منطقه تبدیل می‌شود که توان تولید این لوله‌ها را  خواهد داشت. این تکنولوژی یک تکنولوژی «های تک» است و دستیابی به آن یکی از موفقیت‌های مهم در این عرصه تلقی می‌شود.


شرکت ملی نفت ایران این قرارداد را  به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار جهت ساخت و انتقال دانش فنی تولید لوله‎های مغزی (CRA) با یک شرکت اسپانیایی به امضا رساند. بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت  کشورمان با تاکید بر اینکه تا سه سال آینده، زمان پایان این قرارداد، ایران صاحب فناوری تولید لوله های مغزی خواهد بود گفت: «یکی از کالاهایی که در دوران تحریم ها بدترین گرفتاری را برایش داشتیم همین لوله های CRA بود. اگر تحریم وجود داشت که ما نمی توانستیم چنین کاری را بکنیم. » دانش فنی تولید لوله مغزی CRA در حال حاضر تنها در اختیار چهار شرکت شناخته شده دنیاست. این لوله از جمله محصولات مورد نیاز و پر مصرف صنعت نفت ایران به شمار می‏رود.


مذاکره با ۲۷ شرکت مهم برای جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه


صنعت نفت و گاز کشورمان به شدت نیازمند سرمایه‎گذاری و توسعه است و براساس آنچه در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی هم تاکید شده کشور باید ظرفیت تولید خود به طور کلی و ظرفیت تولید از میادین مشترک را به فوریت افزایش دهد. برای تحقق این اهدف باید سرمایه‎گذاری‎های عظیم جذب شود و دولت یازدهم در این مسیر قرار گرفته و قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از نمونه‎های این تلاش است که واجد همه ویژگی‎های خواسته شده در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است.


این البته تنها یک شروع است چرا که براساس گفته‎های مسئولان وزارت نفت مذاکرات جدی با ۲۷ شرکت مطرح بین‎المللی برای جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‎گذاری در این صنعت آغاز شده است.


امیرحسین زمانی‌نیا؛ معاون امور بین الملل وزیر نفت در این باره با بیان اینکه ایران در حال مذاکره در مورد پروژه‌های نفتی به‌ ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با ۲۷ شرکت خارجی است و برخی از این قراردادها احتمالاً خیلی زود بسته خواهند شد، گفت: «در حال مذاکره با شرکت‌های اروپایی و آسیایی از جمله بی‌پی، گازپروم و لوک اویل روسیه و پتروناس مالزی و...  هستیم. »


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر