08 مرداد 1396 - 12:16
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

خودکفایی ایران در تولید شکر در چهار سال آینده

وزیر جهاد کشاورزی از خودکفایی ایران در تولید شکر در چهار سال آینده خبر داد.
کد خبر : ۷۲۹۶۶
محمود حجتی

به گزارش خبرنگار ایبنا محمود حجتی در مراسم جشن ملی شکر که با حضور محمدنهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: این کاری که در ارتباط با صنعت قند و شکر از ۱۲۰ سال پیش شروع شده و امروز به اینجا رسیده را نباید نیمه کاره بگذاریم و باید آن را مدون کرده ریشه یابی و آسیب شناسی کنیم.
وی افزود: تولید شکر در چهار سال فعالیت دولت یازدهم با تعامل دولت، بخش خصوصی و زحمات کشاورزان و همچنین  تعاملات جهانی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.
حجتی ادامه داد: نیاز مصرفی کشور حدود دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که به راحتی در دوره چهار ساله آینده میتوانیم در تولید شکر خودکفا شویم.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در واردات کالاهای اساسی اغلب اوقات بازار را رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهیم و در مقابل آن چیزی به دست نمی آوریم، حتی بعضی مواقع با مشکلات فراوان مانند تامین ارز برای خرید کالاهای اساسی مواجه بوده ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از ۱۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر را به ۱۱۲ هزار هکتار رساندیم با این وجود توانستیم به رکورد تولید دستیابیم.
این عضو کابینه دولت یازدهم  با تاکید بر اینکه نیاز جدی به کشت پاییزه داریم که تبخیر آب را به حداقل می‌رساند و بخش عمده ای از آب توسط آب سبز فراهم می‌ کند،  ادامه داد: استحصال پاییزه چغندر سال گذشته از ۷۰۰ هزار تن گذشت و تنها مشکل و عامل کند کننده در این زمینه کارخانجات قند در مناطق گرم بود که باید این کارخانه ها را فعال تر کنیم.


حجتی تصریح کرد: نیاز داریم که چغندر را در تناوب کشت با گندم و نیشکر داشته باشیم که هم تولید افزایش و هم علف های هرز کاهش یابد  همچنین تولید محصول متناوب افزایش یابد.


وی با اشاره به کاهش شدید تولید شکر در سال های ۸۶ و ۸۷ گفت: تعرفه شکر ۵ بار از سال ۸۴ در دولت نهم کاهش یافت و در نهایت به صفر رسید و در حالیکه نیاز کشور به واردات بیش از ۵۰۰ هزار تن بود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر وارد شود که موجب شد تولید از یک میلیون تن در سال ۸۶ به ۶۰۰ هزار تن در سال ۸۷ کاهش یابد.


وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در صنعت روغن نیز وضع خوبی نداریم و درجه خودکفایی ۶ تا ۷ درصد است، در تیرماه ۹۲ در کشور نیاز به روغن داشتیم اما نمیتوانستیم وارد کنیم و باید در این زمینه کاری بکنیم چرا که نباید بیش از ۹۰ درصد نیازمان را متکی به واردات باشیم.


وی افزود در سال گذشته بیش از سه برابر تولید کلزا داشتیم و پیش بینی می کنیم تولید کلزا در تناوب کشت گندم بیش از ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته باشد.
حجتی تصریح کرد: امثال توانستیم در مزرعه ای ۱۰ هکتاری در کرمانشاه با کمک یک شرکت فرانسوی ۹.۵ تن محصول در هکتار تولید کنیم و با تولید ۴ تن روغن در هکتار رکورد جهانی را شکستیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر