11 مرداد 1396 - 11:38
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

وضعیت شرکت‌های در لیست واگذاری/ گزارش عملکرد خصوصی‌سازی

رییس کل سازمان خصوصی سازی بیان داشت: سال ۹۵ تنها سالی در تاریخ خصوصی‌سازی‌ها است که ۱۰۰ درصد وظایف بودجه‌ای سازمان محقق شد.
کد خبر : ۷۳۰۹۹
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی

به گزارش ایبِنا، عبدالله پوری حسینی در مجمع سازمان خصوصی سازی که در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد گفت: در سال ۹۵ این سازمان ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تکلیف بودجه ای بر عهده داشت که بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته که از این نظر سال ۹۵ تنها سالی در تاریخ اجرای خصوصی سازی در کشور است که به تحقق ۱۰۰ درصدی وظایف بودجه ای نزدیک شده ایم.


رییس کل سازمان خصوصی سازی اظهارداشت: در سال گذشته، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تکلیف بودجه ای داشتیم که بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته و از این نظر سال ۹۵ تنها سالی در تاریخ اجرای خصوصی سازی در کشور است که به تحقق ۱۰۰ درصدی وظایف بودجه ای نزدیک شده ایم.


پوری حسینی افزود: نگاهی به وضعیت واگذاری ها در کشور نشان می دهد تا پیش از دولت یازدهم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان واگذاری داشته ایم که این رقم در چهار سال دولت یازدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان را شامل می شود، یعنی در دولت یازدهم بیش از ۳۰ درصد واگذاری های تاریخ خصوصی سازی صورت گرفته است.


وی همچنین تصریح کرد: تا پیش از دولت یازدهم تنها ۱۸ درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بوده، این در حالی است که در دولت یازدهم ۶۶ درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است.


پوری حسینی اضافه کرد: تا پیش از دولت یازدهم در مجموع ۷۳ درصد از اهداف بودجه ای تحقق یافته، در حالی که در ۴ سال دولت یازدهم در مجموع ۸۶ درصد اهداف بودجه ای تحقق پیدا کرده است.


وی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای ساماندهی طرح سهام عدالت در سال ۹۵ گفت: کنترل و نظارت بر برگزاری مجامع عمومی و فوق العاده ۶۰ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت در سال ۹۵، بررسی کارشناسانه عملکرد و میزان سوددهی هر یک از شرکت های موجود در پرتفوی سهام عدالت و پیگیری وصول آنها، پالایش و بروزرسانی بانک اطلاعات مشمولان سهام عدالت، محاسبه و اعمال میزان اقساط پرداختی توسط ۴۹ میلیون نفر از مشمولان و تنظیم صورتحساب آنها، رونمایی از سامانه سهام عدالت، فراهم آوردن امکان پرداخت بقیه اقساط تسویه نشده، راه اندازی مرکز پاسخگویی تلفنی سهام عدالت و پیگیری و راهبری پرداخت بودجه تخصیصی به شرکت های تعاونی سهام عدالت شهرستانی از جمله این اقدامات است.


رییس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد شرکت های باقی مانده در لیست واگذاری ها شرکتهایی هستند که سهام آنها کنترلی است گفت: در ۱۲ سال قبل از دولت یازدهم ۱۱ درصد واگذاری های کنترلی صورت گرفته، در حالی که در ۴ سال گذشته ۱۷ درصد واگذاری های کنترلی انجام شده که بر این اساس بیش از یک و نیم برابر کل واگذاری های کنترلی در دولت های قبل در دولت یازدهم انجام شده است.


وی اضافه کرد: ویژگی شرکت های کنترلی این است که مدیران این شرکت ها در صورت واگذاری صندلی و منافع خود را از دست می دهند و به همین دلیل است که زمانی که اقدام به واگذاری این قبیل شرکت ها می کنیم، مقاومت ها در برابر خصوصی سازی سخت تر می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر