24 مرداد 1396 - 08:39
در گفتگوبا ایبِنا عنوان شد:

استقلال نظارت بانکی با همراهی دستگاه‌های اجرایی

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر ضرورت استقلال نظارت بانکی گفت: این امر نیازمند همراهی دستگاه‌های اجرایی است.
کد خبر : ۷۳۵۳۴
بانک مرکزی

سید فرشاد فاطمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با تاکید بر اهمیت استقلال بانک مرکزی و نقش آن در اقتصاد، افزود: این موضوع علاوه بر اینکه درحوزه سیاست‌گذاری جذاب است این روزها به دلیل مطرح بودن لوایح دو قلوی بانک مرکزی در قوه مقننه مورد توجه قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه چند نکته در این زمینه مورد اهمیت است، اظهارداشت: یکی از نکات مهم این است که وقتی از استقلال بانک مرکزی صحبت می شود منظور این است که نهاد سیاست گذار پولی و نظارت بانکی بتواند مستقل از سایر فعالیت هایی که در حوزه دولت انجام می شود از جمله سیاست های مالی و بودجه و همچنین مالیاتی بتواند سیاست گذاری های مناسبی را برای فضای پولی کشور انجام دهد.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: الزامات سیاست گذاری پولی و استقلال بانک مرکزی تنها در مورد نحوه انتصاب رییس کل نیست بلکه نحوه تغییر سیاست گذار پولی و رییس کل بانک مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد.  


عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد:  استقلال زمانی محقق می شود که نهاد ناظر و سیاست گذار پولی بتواند تصمیم های خود را مستقل از محدودیت های بودجه ای و مالی دولت اتخاذ کند.


وی استقلال نظارت بانکی را دارای اهمیت دانست و افزود: این امر در عین حال که نیاز مند استقلال از نهاد اجرایی است نیازمند همراهی خوب  سایر دستگاه ها نیز هست.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر