27 مرداد 1396 - 09:18
در گفتگوی مشروح با ایبِنا تشریح شد؛

نسل نوین خدمات بانکی در ایران/ محصولات جدید بانکداری الکترونیک

قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان بانک شهر جدیدترین برنامه‌ها و دستاوردهای این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک و خدمات نوین بانکی را تشریح کرد.
کد خبر : ۷۳۶۲۷
سیدمرتضی صالحی

سیدمرتضی صالحی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اعلام اینکه بانک شهر در سال ۹۲ برنامه استراتژیک ۵ ساله خود را تدوین و تصویب کرده است، گفت: برنامه استراتژیک بانک از سال ۹۳ آغاز و تا سال ۹۷ نیز ادامه خواهد یافت.


قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک شهر اظهارداشت: در برنامه استراتژیک ۵ ساله بانک، با توجه به بررسی های انجام شده در شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی بانک شهر، یکی از نقاط ضعفی که وجود داشت، عدم ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان بود به این مفهوم که صرفا مشتریان با مراجعه به شعب فیزیکی از خدمات بانکی بهره مند می شدند (به جز کانال های ارتباطی اینترنت بانک، موبایل بانک و تلفن بانک).


صالحی ادامه داد: در محیط بیرون بانک هم یکی از تهدیداتی که در برنامه استراتژیک ۵ ساله به آن اشاره شده است، رتبه آخر استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک در شبکه بانکی کشور بود.


این مقام مسئول در بانک شهر افزود: به عبارت دیگر، بانک شهر در آن مقطع، ضعیف ترین بانک در استفاده از ابزارهای الکترونیک شناسایی شده بود. تمامی این موضوعات معضلاتی بوده که در برنامه ۵ ساله بانک مورد توجه قرار گرفت که در هر سال بخشی از برنامه برای رفع این نقاط ضعف پیش بینی شد.


وی ادامه داد: با توجه به آسیب شناسی که در این زمینه انجام شد و از سوی دیگر با عنایت به توجه ویژه مدیرعامل بانک شهر به این مسائل، این نتیجه حاصل شد که در حال حاضر توسعه فیزیکی شعب نه در دنیا و نه در ایران جواب نمی دهد و هزینه های بالای تجهیز شعب، نیروی انسانی و ...، ‌دیگر توجیهی برای توسعه فیزیکی شعب به جا نمی گذارد.


قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک شهر با اشاره به اینکه بانک به دلایل یاد شده و با هدایت مدیرعامل بانک شهر به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کرده است، گفت: با برنامه ریزی های منسجمی که انجام شد، برای این منظور کمیته عالی فناوری اطلاعات با حضور مدیرعامل، مدیران ارشد بانک و شرکت های فناوری اطلاعات به صورت مرتب هر هفته تشکیل جلسه می دهد و رفع مسائل پیش روی بانک و ارائه راهکار جهت توسعه هر چه بیشتر خدمات بانکداری الکترونیک در دستور کار این کمیته قرار دارد.


صالحی تاکید کرد: اولین شهرنت بانک در شهریورماه سال ۹۳ راه اندازی شد که در آن زمان یک دستگاه خودپرداز، خوددریافت، وب کیوسک (صدور کارت هدیه) و call center از جمله تجهیزات اصلی پیشخوان ها را تشکیل می داد.


وی افزود: این تجهیزات خدمات متنوع بانکی را با قابلیت سهولت دسترسی در هر ساعتی از شبانه روز ارائه می داد؛ به عنوان مثال یکی از محاسن دستگاه خوددریافت، دسترسی مشتریان بدون محدودیت زمانی جهت واریز وجه نقد به حساب های خودشان بود و از این طریق این امکان را داشتند که با مراجعه به شهرنت و استفاده از کارت بانکی خود، مبالغ نقد خود را تحویل و به صورت آنی به حساب خود واریز و پیامک نیز دریافت نمایند. همچنین دستگاه صدور کارت هدیه نیز این امکان را به مشتریان می دهد تا در ساعات مختلف شبانه روز کارت هدیه مورد نیاز خود را در طرح های متنوع تهیه نمایند.


این مقام مسئول در بانک شهر تصریح کرد: حداکثر سقف مبلغ هر کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومان است که هر فرد می تواند نهایتا تا سقف ۱.۵ میلیون تومان کارت هدیه در روز تهیه و در اشکال مختلف که به مناسبت های مختلف، طراحی و ارائه می شود، دریافت کند.


قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک شهر اظهارداشت: این نوع خدمات به ویژه در روزهای تعطیل کاربرد فراوانی دارد که مورد توجه مدیرعامل بانک نیز قرار گرفت و در نهایت با صدور دستور توسعه شهرنت­ ها، تعداد آنها در پایان سال ۹۳ به ۳۵ شهرنت رسید.


صالحی گفت: این روند توسعه با شرایطی متفاوت تر از گذشته ادامه یافت تا جایی که در سال ۹۴  به ۲۰۰ شهرنت افزایش یافت. در عین حال، تجهیزات جدیدی همچون خودبانک (VTM) نیز اضافه شد که در سامانه شناسایی اتحادیه مخابرات جهانی به نام بانک شهر به ثبت رسیده است.


وی افزود: افراد می توانند از طریق این دستگاه و در صورت بسته بودن شعب، در ساعات مختلف شبانه روز، در شهرنت هایی که دارای خودبانک هستند، اقدام به افتتاح حساب کنند. در این بخش، با رعایت دستورالعمل های بانک مرکزی، امکان صدور کارت نقدی نیز وجود خواهد داشت.


این مقام مسئول در بانک شهر ادامه داد: خدمات متنوع دیگری نیز همچون صدور ضمانت نامه بانکی در خودبانک ها وجود دارد. به کمک این خدمت، اگر تاجری بخواهد در مناقصه­ ای شرکت کند و بانک ها نیز تعطیل باشند، با مراجعه به شهرنت ها می تواند ضمانت نامه بانکی با مُهر خیس دریافت کند.


قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک شهر اظهارداشت: در عین حال، بسیاری از تُجار برای دریافت ویزا نیاز به گواهی تمکن مالی دارند. برای این منظور مراجعه به شعب، فرآیندی وقت گیر و هزینه بر خواهد بود، ولی فرد تاجر می تواند در ساعات اداری و غیراداری به شهرنت­ ها که در نقاط مختلف شهر استقرار یافته اند، مراجعه کرده و تاییدیه تمکن مالی به شکل لاتین نهایتا با ۲۵ دقیقه زمان انتظار دریافت کند.


وی افزود: ارائه صورتحساب بانکی به مشتریان، یکی دیگر از خدماتی است که در شهرنت­ هایی که دارای دستگاه‌های خودبانک (VTM) و (RTM) هستند ارائه می شود که پس از ارتباط با شعبه مجازی، امکان امضاء صورتحساب مربوطه میسر می شود. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، تا خرداد ماه ۹۶ صرفاً ۳۸ درصد خدماتی که در شعب فیزیکی ارائه می شد از طریق شهرنت ها قابل ارائه بود که با ارائه خدمات جدید که اخیراً ارائه شده مانند پذیرش چک درون بانکی، الکترونیکی نمودن فرم سپرده سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر و ... این میزان به ۴۴ درصد افزایش یافته است.


صالحی تاکید کرد: در خصوص پذیرش چک در شهرنت ها، پس از مراجعه  مشتریان به خودبانک ها و احراز هویت، ارتباط ویدیویی با شعبه مجازی برقرار می شود، چک اسکن شده و در شعبه مجازی پردازش می شود و بعد از انجام کنترل ها، پول به حساب فردی که در نزد بانک شهر حساب دارد، واریز می شود. این عملیات همراه با ارسال پیامک به مشتری انجام و رسید نیز ارائه می شود.


این مقام مسئول در بانک شهر با تاکید بر اینکه این خدمات صرفاً در بانک شهر انجام می شود و در سایر بانک ها تاکنون چنین امکانی وجود ندارد، بیان داشت: شهرنت ها در پایان سال گذشته به ۳۵۳ دستگاه رسید و قرار است تا پایان سال جاری به ۴۰۰ دستگاه برسد. روند توسعه شهرنت ها مطابق با پیش بینی های انجام شده در برنامه استراتژیک بانک، تا هزار دستگاه توسعه خواهد یافت.


قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک شهر درباره برنامه ریزی این بانک برای پاس شدن و امکان وصول چک سایر بانک ها در شهرنت ها نیز بیان داشت:‌ بانک مرکزی اخیرا سامانه چکاوک را فعال کرده و همه چک ها به شکل سیستمی دریافت می شود. علاوه بر این سامانه صیاد نیز با هدف یکپارچه سازی فرایند صدور دسته چک های بانکی طراحی شده، به گونه ای که دسته چک ها به شکل واحد طراحی و چاپ خواهد شد. لذا به لحاظ اقداماتی که بانک مرکزی در دستور کار دارد و در حال پیاده سازی این سامانه ها است، امکان پذیرش چک سایر بانک ها تا زمانی که بانک مرکزی نسبت به پیاده سازی آنها اقدام می نماید، میسور نیست اما پس از این مرحله و اجرای طرح صیاد، خدمات چک های برون بانکی نیز انجام خواهد شد.


صالحی اظهارداشت:  مطابق با هدفگذاری صورت گرفته، در پایان سال جاری حدود ۷۰ درصد خدمات فیزیکی شعب از طریق شهرنت ها انجام می شود که از جمله مهم ترین خدماتی که می تواند در قالب شهرنت ها انجام شود و در دستور کار قرار دارد، افتتاح حساب جاری، صدور دسته چک و تحویل آن در شهرنت ها، افتتاح سپرده بلندمدت و ... که در نظر است تا پایان مردادماه سال جاری نهایی شود.


این مقام مسئول در بانک شهر خاطرنشان کرد: شهرنت ها در مناطقی که بانک شعبه فیزیکی ندارد، خدماتی را به مردم ارائه می­ نماید. در حال حاضر از طریق شهرنت ­ها و خودبانک، سامانه ای طراحی شده که درخواست افراد متقاضی دریافت دستگاه پوز، بعد از احراز هویت، به صورت الکترونیکی برای شرکت زیرمجموعه بانک شهر ارسال و در نهایت، پس از طی مراحل لازم، دستگاه پوز تحویل مشتریان می شود که مدت زمان لازم برای انجام این کار مانند زمانی است که در شعب انجام می شود.


قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک شهر تصریح کرد: صدور کارت های اعتباری نیز در برنامه های آتی جهت اجرا قرار دارد که با توجه به خدمات قابل ارائه، همانطور که قبلاً هم بدان اشاره شد، تا پایان سال  ۷۰ درصد خدمات بانکی که در سطح شعب ارائه می ­شود از طریق شهرنت های دارای دستگاه خودبانک انجام خواهد شد.


صالحی درباره صراف الکترونیک و اقداماتی که در این زمینه انجام شده است بیان داشت: حدود ۲ سال است که بانک شهر دستگاه صراف الکترونیک را فعال کرده و در فرودگاه امام خمینی، مشهد و شیراز مستقر و عملیاتی کرده است. نحوه کارکرد این دستگاه به این صورت است که زمانی که یک فرد خارجی وارد کشور می شود، می تواند پاسپورت خود را اسکن کرده و به این ترتیب، اطلاعات هویتی فرد ذخیره می شود، پس از تطبیق مشخصات، اگر جعلی باشد مشخص شده و در صورتی که مورد تایید باشد، اطلاعات نگهداری می شود. ارزهای رایج در دنیا توسط این دستگاه ها قابل ارائه بوده و فرد می تواند پول نقد خود را در دستگاه قرار دهد و به نرخ آزاد روز، ریال ایران به صورت کارت شتابی ریالی بی نام دریافت کند.


وی خاطرنشان کرد: با این اقدام، اولا از این طریق دست واسطه ها کوتاه شده و چهره مناسبی از کشور ارائه شده و در عین حال امنیت خاطر به مسافر خارجی داده می شود و در عین حال، وجه نقد در اختیار کسی قرار نمی گیرد.


این مقام مسئول در بانک شهر با بیان اینکه بعد از برجام نیز تعاملات خوبی با کشورهای اروپایی مانند اتریش و ایتالیا داشتیم، تصریح کرد: از طریق ایجاد شهرنت ها امکان ترددهای اضافه در شهرها گرفته شده و به سلامت شهری نیز کمک می شود.


قائم مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک شهر افزود: از سال ۹۳ تاکنون، در بانک شهر حتی یک واحد بانکی هم به آمار شعب فیزیکی اضافه نشده و با توجه به اتخاذ رویکرد حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی، طبق برنامه ریزی های انجام شده، درصدد ارتقاء ارائه خدمات بانکی از طریق شهرنت ها تا پایان سال ۹۶ به میزان ۷۰ درصد خواهیم بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر