شمارش معکوس برای ورشکستگی ونزوئلا/ذخایر ارزی فقط ۱۰ میلیارد دلار

تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که شرایط اقتصادی ونزوئلا روز به روز در حال وخیم تر شدن است و کاهش نقدینگی در این کشور موجب ورشکستگی ونزوئلا خواهد شد.
کد خبر : ۷۳۶۵۱
پرچم ونزوئلا

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از دویچه، در حال حاضر تحلیلگران اقتصادی نسبت به وخیم تر شدن بحران بدهی ونزوئلا به دلیل کاهش بهای قیمت نفت و تحریم های آمریکا بر روی صنعت نفت این کشور هشدار داده اند و فقدان پول نقد در چرخه اقتصادی ونزوئلا را عاملی برای نزدیک شدن بزرگ ترین کشور دارنده ذخایر نفت اوپک به سمت ورشکستگی می دانند.


همچنین کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که به دلیل افزایش بدهی های این کشور و نیز عدم توانایی این کشور در بازپرداخت آنها، شرایط اقتصادی ونزوئلا روز به روز در حال وخیم تر شدن است.


در همین حال عدم بازپرداخت بدهی های مالی ونزوئلا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود؛ ضمن اینکه این مسئله بازارهای سرمایه این کشور را با نبود پول نقد روبرو کرده و ممکن است بانک های این کشور برای بازپس گرفتن بدهی های خود به گرفتن دارایی ها، تانکرها، پالایشگاه ها و حساب های بانکی متعلق به شرکت نفت ملی «پترولئوس دی ونزوئلا» روی بیاورند.


بر همین اساس، اقتصاد ونزوئلا ۹۶ درصد بر پایه صادرات نفت و تقریبا ۵۰ درصد از درآمد دولت است؛ اما تمامی آن درآمدها و تولیدات نفتی این کشور روبه افول است و ذخایر ارزی ونزوئلا هم فقط به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است؛ ضمن اینکه بیشتر آنها به شکل شمش طلا هستند و این موضوع حجم نقدینگی را در این کشور به شدت کاهش داده است.


در حال حاضر صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا، بزرگ ترین مشتری خود از ۳۰ درصد به تقربیا ۸ درصد کاهش یافته است؛ ضمن اینکه گفته می شود فقط در حدود نیمی از صادارت نفت ونزوئلا به آمریکا مورد استفاده ایالات متحده قرار می گیرد و ما بقی آن در خاک آمریکا توسط «شرکت سیتگو»، شرکت فرعی  «پترولئوس دی ونزوئلا»،   پالیش و دوباره به ونزوئلا صادر می شود.


این در حالی است که ۴۹.۹ درصد از سهام «سیتگو» متعلق به شرکت  «روس نفت» روسیه است و اگر عدم توانایی ونزوئلا برای بازپرداخت بدهی های این کشور رخ دهد، «روس نفت» تمام سهام «سیتگو» را به خود اختصاص خواهد داد و این موضوع بدون شک به مزاج آمریکا خوش نخواهد آمد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها