29 مرداد 1396 - 09:27
وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس؛

ساخت ۶۰۰ سد از افتخارات نظام است/ رد آثار مخرب سد سیوند و گتوند

وزیر پیشنهادی نیرو ساخت ۶۰۰ سد بزرگ و کوچک در کشور را از جمله افتخارات نظام عنوان کرد و هرگونه آثار مخرب سد سیوند بر آثار باستانی پاسارگاد را رد کرد.
کد خبر : ۷۳۷۳۶
حبیب الله بیطرف

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حبیب الله بی‌طرف صبح امروز و در آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم بر شایسته سالاری و مقابله با رانت و فساد تاکید کرد.


وی با اشاره به برخی از نکاتی که مخالفین برنامه هایش اعلام کرده بودند، گفت: در طول ۲۰ سال فعالیت در وزارت نیرو، ۲.۵ سال در بخش آموزش و تحقیقات، ۲.۵ سال در بخش اجرایی و ۸ سال وزیر نیرو بودم و در ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در بخش نیرو یا آب کشور نداشته ام و می توانم تنها پاسخگوی مسئولیت دوران خود باشم.


وزیر پیشنهادی نیرو درباره مشکلات فنی سدسازی که از جمله موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان مخالف بود، به شفاف سازی پرداخت و گفت: حقیقت این است که کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی پراکندگی بارش دارد و حوزه نامناسب بارش در پهنه سرزمین باعث ایجاد شرایط خاصی شده است؛ ایران جزو کشورهای خشک و نیمه خشک است و لذا مهار آب های سطحی جزو برنامه های ملی قبل و بعد از انقلاب بوده است.


بی‌طرف خاطرنشان کرد: براساس سیاست های کلی نظام که از سوی رهبر معظم انقلاب در سال ۷۷ ابلاغ شد، مهار آب هایی که از کشور خارج می شود، افزایش میزان استحصال آب و بهره برداری درست از آب جزو سیاست های کلی نظام ایران بوده و هست.


وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به ساخت ۶۰۰ سد بزرگ و کوچک مخزنی در کشور ادامه داد: حجم ذخیره این سدها ۵۲ میلیارد متر مکعب است که نعمتی برای تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی است.


وی تصریح کرد: فرض کنید ۱۰ مورد از ۶۰۰ سد کشور دارای مشکلات است؛ آیا برای مشکلات در این تعداد از سدها باید از ساخت ۶۰۰ سد صرف نظر کنیم و به آن حمله کنیم؟


بی‌طرف تاکید کرد: صنعت سدسازی در دنیا دچار چالش است و تاکنون ۸۷ سد بزرگ در دنیا شکسته است که از این تعداد ۶ سد در آمریکا و ۵ سد در ژاپن و ۴ سد در برزیل و هند بوده است؛ اما حتی یک مورد از سدهای کشور تاکنون نشکسته است.


وزیر پیشنهادی نیرو همچنین هرگونه آثار مخرب سد سیوند بر آثار باستانی پاسارگاد را رد کرد و گفت: انتهای سد سیوند با پاسارگاد ۷ کیلومتر فاصله دارد و این موضوع درست نیست.


وی درباره سد زرینه رود نیز گفت: زرینه رود یکی از سدهای خوبی است که بعد از انقلاب ساخته شده و تامین آب شرب شهرهای تبریز، سقز و میان دو آب از محل آن انجام می شود و هیچ مشکلی ندارد.


بی‌طرف تاکید کرد: در طول عمرم هیچ گاه برای پست و مقام به خلاف قانون متوسل نشده ام و قانون مداری، اخلاق مداری، برنامه محوری و شایسته سالاری همیشه سرلوحه برنامه‌هایم بوده است.


وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود در چهار شرکت مسئولیت دارد، گفت: بنده در سه شرکت عضو هیئت مدیره غیر موظف بودم که از دو مورد انصراف داده ام و تنها در شرکت مولد نیروگاه جهرم حضور دارم که در صورت وزیر شدن انصراف خواهم داد.


بی‌طرف خاطرنشان کرد: سه موضوع ارتقای بهره وری در آب از طریق مدیریت به هم پیوسته منابع آب٬ ارتقای تاب آوری شبکه برق کشور و ایجاد و تقویت زیرساخت های حاکمیتی از اهداف مهم وزارت نیرو در دولت دوازدهم خواهد بود.


بی‌طرف با بیان اینکه صنعت برق با سابقه ۱۲۰ ساله نقش اساسی در رفاه مردم و توسعه کشور دارد، گفت: در حال حاضر صنعت برق در جایگاه چهاردهم جهان و اول منطقه است و سالانه ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق داریم.


وی با بیان اینکه ظرفیت ۲۹۰ مگاوات بر ساعت تولید انرژی الکتریکی داریم، گفت: پیک مصرف امسال از ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات گذشت که با افزایش مصرف انرژی برنامه های کاهش تلفات الکتریکی در شبکه در اولویت قرار گرفته است.


بی‌طرف با اشاره به جهت گیری های وزارت نیرو برای تامین انرژی بر اساس برنامه راهبردی گفت: احداث نیروگاه با ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، افزایش تولید برق تجدیدپذیر تا ۴۰۰ مگاوات، ارتقای متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی سالانه یک درصد و رسیدن به ۴۰ درصد، بهبود شاخص های بهره وری، ساماندهی اقتصاد برق، حمایت از پیمانکاران داخلی و توسعه و تحقیق برای رشد صنعت برق در اولویت قرار دارد.


وزیر پیشنهادی نیرو در رابطه با برنامه‌هایش در حوزه آب گفت: مسئله آب دغدغه‌ای جهانی و در کشور ما چالشی ملی است که در آستانه بحران قرار دارد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر در بخش‌هایی از کشور کمبود آب داریم و ۶۲ درصد از مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و ۵۴ درصد مساحت با ۵۰ درصد جمعیت وارد مرحله کمبود آب شده است.


وی ادامه داد: تعدادی از رودخانه ها کم آب و تالاب ها خشک شده است، دشت ها نشست کرده و باعث بروز فروچاله هایی شده است اما با این وجود مصرف کماکان ادامه دارد.


بی طرف ادامه داد: در حال حاضر میزان مصرف ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است که ۴۰ درصد از آب های سطحی و ۶۰ درصد از آب های زیرزمینی تامین می‌شود.


وی با بیان اینکه آب های زیرزمینی منابعی استراتژیک برای تامین آب شرب صنعت و کشاورزی است، گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد متر مکعب ذخایر آبهای زیرزمینی کاسته شده است.


بی طرف خاطرنشان کرد: ورود پساب به رودخانه ها و تالاب ها باعث افزایش شوری و آلایندگی شده و با وجود اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در آستانه بحران قرار داریم و باید برای عبور از این مرحله برنامه ریزی کنیم.


وی تاکید کرد: راهکار اساسی برای خروج از بحران بهبود، اصلاح و ارتقای مدیریت در بخش آب کشور است.


وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: روند شوری سد گتوند کنترل شده و در مورد دریاچه ارومیه نیز اقدامات ادامه دارد. همچنین طرح‌های انتقال آب صرفاً برای مصرف شرب و با تصمیم مجلس انجام می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر