29 مرداد 1396 - 10:44
رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس اعلام کرد؛

قفل تحریم شکسته شد/ در تفکیک وزارتخانه‌ها تابع مجلسیم

رئیس جمهوری با بیان اینکه شرایط آسان و راه همواری پیش روی دولت و مجلس نیست، اعلام کرد که رقم کل بودجه بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است.
کد خبر : ۷۳۷۳۹
روحانی مجلس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که به منظور دفاع از وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، ما شاهد یک کار حرفه ای مجلس در این دوره بودیم؛ همیشه مجلس شورای اسلامی اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می دهد و این بار همه نمایندگان محترمی که به عنوان موافق یا مخالف صحبت کردند، نگاهی کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند، صحبت کردند و جز این از مجلس شورای اسلامی توقع دیگری نیست.


وی ادامه داد: دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفته است و همه ما می دانیم شرایط ما شرایط آسانی نیست؛ هم شما نمایندگان مطلع هستید و هم ما در دولت کاملا اطلاع داریم راه صاف و ساده ای پیش روی ما نیست.


رئیس جمهوری تصریح کرد: در شرایط امروز دنیا، در اروپا و آسیا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب که مشکلاتی از گذشته برای همه ما باقی مانده است.


روحانی خطاب به نمایندگان گفت: شما می دانید که بودجه ما حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که البته رقم بالاتری در مجلس تصویب شد؛ با این حال براساس محاسبات ما درآمد امسال ما حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است.


رئیس شورایعالی اقتصاد خاطرنشان کرد: من به سازمان برنامه و بودجه گفتم که شرایط جدید به همه وزرا ابلاغ شود.


وی تاکید کرد: سال گذشته  ۶ هزار میلیارد تومان ما برای صندوق های بازنشستگی اختصاص دادیم؛ این صندوق ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خود صندوق باید متکفل باشد.


رئیس جمهوری تاکید کرد: زمانی من گفتم که ما خزانه را خالی تحویل گرفتیم ولی وقتی آمدیم دیدم که صندوق ها نیز خالی است؛ حتی صندوق هایی که فکر می کنیم وضع خوبی دارند قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.


روحانی افزود: دولت ناچار است ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی بدهد و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه بدهد و ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم  مجلس تصویب کرد که به صندوق توسعه ملی واریز کنیم که در حقیقت نیمی از بودجه می شود.


وی ادامه داد: صندوق باید متکفل باشد. یک وقتی من می گفتم ما خزانه خالی را تحویل گرفتیم بعد دیدیم صندوق ها هم خالی بود و تحویل گرفتیم. هیچ صندوقی امروز، حتی آنهایی که ما فکر می کنم وضع شان خوب است قادر نیستند به تعدات خود عمل کنند.


رییس جمهور تاکید کرد: بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان باید برای یارانه اختصاص بدهیم و ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه ملی واریز شود. با موارد دیگر، می شود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و نصف بودجه می رود و چیزی باقی نمی ماند و ما شرایط سختی پیش رو داریم.


روحانی افزود: در این شرایط سخت که خداوند که این توفیق را به ما داده و فرصت پیدا کردیم که به مردم خدمت کنیم و این از افتخارات و الطاف الهی است. این توفیق بر دوش وزرا و معاونین و هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است و اینکه شما به وزرا رای اعتماد می دهید یعنی ما با هم کاری را شروع کردیم و من خواهش می کنم از مجلس عزیز همانطور که وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام می دهند و تذکر می دهند و اگر لازم باشد استیضاح می کنند، به همان نسبت هم وزرا را تشویق کنند.


وی تصریح کرد: وزرا نیازمند حمایت مادی و معنوی مجلس هستند. در طول ۵ روز گذشته شما نکات فراوانی را بیان کردید و من موفق نشدم همه را بشنوم ولی خلاصه گزارش را خواندم و دیدم. به نظر من آنها که مخالف بودند و یا موافق، نقدهای را بیان کردند و اشکالاتی را مطرح کردند، از آنها ممنون هستیم و به ما و وزرا کمک کردند.


رییس جمهور گفت: برنامه ای که دولت خدمت مجلس می دهد و البته رییس جمهور این برنامه را یکبار در انتخابات به رای مستقیم مردم گذاشت و خوشبختانه اینبار صداوسیما گفت از کاندیداها برنامه بخواهید ولی دفعات قبل اینگونه نبود.


روحانی تاکید کرد: شما برنامه ای که ریس جمهور می دهد را بررسی می کنید هرچند به رای نمی گذارید چون برنامه ای که مستقیما مردم یکبار رای دادند خیلی زیبا نیست که یکبار دیگر در مجلس به رای گذاشته شود.


وی خاطرنشان کرد: نمایندگان نقد می کنند و ما باید نقد آنها را مورد توجه قرار بدهیم و اگر برنامه ما نقص دارد آن را تصحیح کنیم. نسبت به وزرا نیز اینچنین است و آنها برنامه ارائه می کنند و شما آنها را نقد می کنید. بسیاری از اشکالات و نقدهای شما نمایندگان، ایرادهای واردی است و باید تصحیح بشود.


رییس جمهور بیان کرد: برنامه باید مرور شود و توسط نمایندگان اصلاح و تکمیل شود. اینبار که احکم وزرا با رای اعتماد مجلس که البته خواست ما رای به همه ۱۷ وزیر است و انشاء الله رای قاطع می دهید، ما بتوانیم کارمان را زودتر آغاز کنیم. من نمی گویم وزیری که معرفی شده بی نقص است و همه ما نقاط ضعف داریم ولی من همه تلاشم را به کار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می دیدیم مشورت کردم.


روحانی افزود: با فراکسیون های ۳ گانه مجلس نشستیم و همه را در کنار هم قرار دادیم و بهترین هایی که ما توانستیم انتخاب کنیم همین هایی است که به مجلس معرفی کردیم. خدا را گواه می گیرم که اگر برای وزارتخانه ای فردی کارآمدتر پیدا می کردم تردید به خود راه نمی دادم. خدا گواه است در محضر شهدای مجلس، هیچ گاه بر مبنایی که این فرد با من رفاقت قدیمی داشته و حتی در ۴ سال دولت چگونه با هم رفتار کردیم و یا از چه جناح و حزبی است، هیچ یک از اینها برای من مطرح نبوده است.


وی تصریح کرد: دولت دوازدهم فرای اصولگرایی، ‌ اصلاح طلبی و اعتدال گرایی است ولی به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد. به دنبال آن هستیم که میانه روی مورد انتظار به کار گرفته شود. ما بهتر از این افراد در تلاش خودمان پیدا نکردیم و شما هم البته در فرصتی که داشتید بررسی کردید.


رییس جمهور اظهارداشت: طبق آیین نامه برای تک تک وزرا رای گرفته می شود ولی در قانون می توان استفاده کرد که به همه وزرا به صورت یک جا رای داد و رییس جمهور هیاتی را به عنوان وزرا ارائه می کرد که یا رای می گرفتند و یا خیر؟ حال در ایران اینگونه نیست و این رویه هم خواص خود را دارد ولی امید ما این است که ما هرچه سریعتر دولت را آغاز کنیم.


روحانی خاطرنشان کرد: همه مصالح و مفاسد را در کنار هم بسنجیم و اگر وزیری بخواهد شروع به کار نکند رییس جمهور مجبور است سرپرست بگذارد و دوباره فرد جدید به مجلس معرفی کند و تا ۵ ماه کار به تعویق می افتد.


وی گفت: مجموعه مصالح را که در نظر بگیریم شاید اولویت اول ما سرعت کار باشد. من در دولت های قبلی یادم نیست برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و خطبه های نماز عید فطر امسال تاکید کردند که هرچه سریعتر دولت تشکیل شود و قبل از اینکه ما برای نماز بیاییم در سالن کناری ایشان فرمودند دولت را چه زمانی معرفی می کنید؟ فرمودند زودتر دولت معرفی و شروع به کار کند.


وی با اشاره به اینکه چرا مقام معظم رهبری تاکید دارند؟ افزود: ما باید کشور را متحول کنیم و وظایف سنگینی بر عهده داریم. گرچه دولت یازدهم توفیق نسبی داشته ولی باید گام های بلندی برداریم. چه کنیم که قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال خاصل صفر بود و همه این بار به دوش دولت یازدهم افتاد. اینکه در دولت یازدهم اشتغال ناخالص بالای ۸۰۰ هزار و اشتغال خالص نیز ۶۰۰ هزار مورد باشد کار کمی نیست ولی کافی نیست.


رییس جمهور افزود:‌ من با تک تک وزرایی که صحبت کردیم یکی از مباحث اشتغال بود. گفتم اولویت همه ما اشتغال است و باید کاری بشود که علاوه بر میزان معمول اشتغال، فرصت بیشتری در اشتغال ایجاد شود. برای ایجاد اشتغال چه کاری باید بشود؟ راهی جز امنیت، ‌ آزادی و آرامش نداریم و برنامه دولت دوازدهم این است و بعد از آن پیشرفت حاصل می شود. مگر می توان توسعه را به وجود آورد که سند چشم انداز می گوید و باید در ۱۴۰۴ کشور پیشرفته باشیم و بیش از نصف زمان از دست رفته است و تقریبا ۱۲ سال از آن گذشته و ۸ سال مانده است.


روحانی ادامه داد: زمانی ما می خواستیم بدویم در قفل شده تحریم را داشتیم و حالا این قفل شکسته شد. برخی می خواهند همان جا بمانند ولی باید تکان بخوریم و حرکت و تلاشی صورت گیرد. همه باید به صحنه بیاییم و تلاش کنیم. در اینجا مخالف و موافق و غیره نداریم و همه باید به صحنه بیاییم و بحث اشتغال، ملت و جوان ها را داریم.


وی تاکیدکرد: آیا اشتغال غیر از سرمایه و فناوری امانپذیر است؟ باید سرمایه داخلی و خارجی را وارد کنیم و فناوری بیاوریم. ما نمی توانیم تنها بر مبنای فناوری داخلی کار کنیم و باید فناوری را تقویت کنیم. ما ۵۰ سال خودروساز هستیم و در این مدت توانستیم با خودرو خودمان بازار صادراتی به دست آوریم؟ توانستیم بازار آسیا، ‌اروپا و شرق و غرب را به دست بیاوریم؟


رییس جمهور گفت: مگر می توانیم ما بر روی یک تکنولوژی بمانیم و بگوییم بومی است و تکان نمی خوریم پس خودمان باید مصرف کنیم و دیگر بازار صادراتی نخواهیم داشت و ما باید صادرات غیرنفتی داشته باشیم و نمی توانیم به نفت متکی باشیم.


وی ادامه داد: اگر می خواهیم از منابع نفتی به درستی استفاده کنیم و منابع گازی ونفتی تحرک پیدا کند نیازمند تکنولوژی و سرمایه هستیم. ما امروز هم سرمایه و هم تکنولوژی می خواهیم و ضمن اینکه برای نفت و گاز نیازمند  ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه هستیم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار طرح داریم.


وی با اشاره به فضای مجازی و فناوری این بخش اظهار داشت: چرا یک شبکه اجتماعی ایرانی با کاربری کمی بالا هنگ می کند ولی یک شبکه خارجی با کاربری بسیار بالا فعالیت می کند.


رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال، گفت: این امر نیازمند فناوری و سرمایه داخلی و خارجی است. هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده و و یکی از وظایف وزارت خارجه فعالیت اقتصادی است. وزیر خارجه بزرگترین وظیفه اش این است که کنار برجام بایستد و نگذارد که دشمنان موفق شوند.


روحانی خاطرنشان کرد: کسی که در برابر آمریکا خم شود خودش برجام را از بین می برد باید ملت ایران را کمک کرد وزارت خارجه بزرگترین ماموریتش حراست از نهال نوپای برجام است و روبروی آمریکا و کسانی که در مقابل منافع مالی است باید بایستد و از شوخی برخی ها نباید بترسد.


رییس جمهوری تصریح کرد: دومین وظیفه این وزارتخانه بخش اقتصادی است و وزارت خارجه باید این امر را  تسهیل کند تا سرمایه خارجی وارد کشور شود و ما نمی توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت ایران کاری انجام ندهیم. هر چند در ابتدای انقلاب همه جوان بودند اما باید از تجربه ۴۰ سال خود و تجربیات جهانی استفاده کنیم. وزارت خارجه باید سرمایه گذاری را تسهیل کند و وزارت اقتصاد نیز یکی از وظایفش سرمایه گذاری خارجی است و باید موانع سرمایه گذاری خارجی رفع شود.


وی یکی از اهداف در دولت دوازدهم را هم افزایی و کمک به یکدیگر اعلام کرد و گفت: ۱۷ قهرمان ناهماهنگ معرفی نشده و با معرفی وزیر بعدی تیم ۱۸ نفره هیات وزیران هماهنگ خواهد بود. علت اینکه خواستار رای اعتماد به همه افراد پیشنهادی هستم هماهنگی آنها با یکدیگر است.


روحانی ادامه داد: چرا اصرار داشتم مهندس زنگنه وزیر نفت شود و خودش البته پیشنهاد دیگری داشت و جوانی را انتخاب کرده بود و به من معرفی کرد و البته خیلی جوان بود و گفت من به عنوان مشاور در کنار او خواهم بود.


رییس جمهور اظهارداشت: به آقای زنکنه گفتم من ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی می خواهم آیا این جوان می تواند بیاورد؟ گفتم من وزیری می خواهم که اسمش برند باشد. برخی از وزرای ما در دنیا دارای اسامی برند و جذاب هستند. دکتر ظریف امروز در دنیای سیاست یک چهره جذاب است و همه افتخار می کنند با وی صحبت کنند و این برای کشور ما مهم است. برای من مهم است وزیر نفت کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی بیاورد و وزیر راه نیز بتواند ۱۸ میلیارد دلار سرمایه وارد کشور کند و من چنین وزیری را می خواهم و من آقای آخوندی را می خواهم که اگر خواستیم هواپیما بیاوریم هر روز به من نگوید پول از کجا باید بیاید.


وی تصریح کرد: درست است دنیا به دولت یازدهم و دوازدهم اعتماد می کند ولی نقش وزیر بسیار ارزشمند است و اینگونه نیست که معاون رییس جمهور و وزیر نقشی نداشته باشد و می تواند برای ما اشتغال درست کند. من وزیری را می خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد پیدا کرده است. امروز کارگران به عنوان بزرگترین سرمایه ملی کشور هستند و اقتصاد مقاومتی بدون نشاط آنها غیرممکن است.


روحانی افزود: کارگران کشور باید به وزیر کار اعتماد داشته باشند ولی آقای ربیعی وزارتخانه بزرگی را دارد و ما برای جداسازی وزارتخانه ها لایحه دادیم و هر وقت شما وزارتخانه ها را جدا کردید ما هم وزیر جدید معرفی می کنیم. وزارت کار جزو لایحه نبود ولی برخی نمایندگان در این زمینه با ما مشورت کردند.


رییس جمهور افزود: اگر مجلس به این نتیجه رسید که وزارتخانه ها کوچک تر و چابک تر شود باید به مصلحت عمل شود. وزارت صنعت یک وزارتخانه بسیار سنگینی است هر چند شما بگویید آقای شریعتمداری توانمند است ولی این وزارتخانه بزرگ است و باید با معاونان قوی این وزارتخانه های بزرگ اداره شوند.


وی افزود: در زمینه شستا و صندوق ها با وزیر کار بحث های زیادی داشتیم و اینبار نیز یک چهره بزرگ صنعتی بیاید شستا را اداره کند و این بار از دوش وزیر برداشته شود و من هم همین نظر را دارم و باید این بنگاه ها آماده و فروخته شوند و وزارتخانه ها از بار بنگاه داری که هیچ تناسبی با تخصص آنها ندارد، سبک شوند و البته وزارت کار هماهنگی خوبی با وزارت بهداشت باید داشته باشد تا بتواند خدمات رسانی کند.


روحانی تاکید کرد: به این دلیل است که ما اصرار کردیم این وزیر بیاید چون مسئولیت سنگینی خواهد داشت. برای ایجاد تحول بزرگ در اشتغال باید آموزش و پرورش و وزارت علوم متحول شود. اولین صحبت من با آقای بطحائی این بود که باید مهارت دانش آموز بالا برود و شرایط جذب آنها فراهم شود.


رییس جمهور تصریح کرد:‌ وزیر کار برنامه خوبی برای اشتغال داشته که باید عملیاتی شود. از شرایط ما برای وزیر علوم آینده این است که باید جامعه را آماده کند و بنابراین ما در این زمینه یکی از برنامه های اساسی خواهد بود و ما امیدواریم شما نمایندگان محترم به همه وزرا رای بدهید و هرچه شما رای بدهید روی چشم ما خواهد بود ولی برای هر وزیری پیوست حکم آماده شده و یک مواردی عام برای همه آنها خواهد بود مانند موضوع حقوق شهروندی که باید به آن عمل کنند و شفافیت نیز در این زمینه است. مبارزه با فساد نیز باید دنبال شود، محیط زیست، اشتغال زنان و جوانان هم یکی از موارد عامی است که وزیر باید به آن عمل کند و استفاده از اقوام و اقلیت های دینی از دیگر مسائل است و البته برای هر وزارتخانه ای موارد دیگری نیز پیش بینی شده است.


وی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همیشه برخی فکر می کردند بین آزادی و امنیت سازگاری وجود ندارد؛ ما قبول نداریم که آزادی را به خاطر امنیت و امنیت را به خاطر آزادی باید قربانی کرد.


وی ادامه داد: ما آزادی مسئولانه می خواهیم و امنیتی را می خواهیم که بر دوش آگاهی ملی باشد؛ امنیت با حضور و مشارکت اجتماعی حاصل می شود البته سلاح هم لازم داریم که بدنبال آن هستیم و خواهیم بود.


روحانی با اشاره به حضور آذری جهرمی در جلسات شورایعالی فضای مجازی از طرف وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات تصریح کرد: آذری جهرمی همواره آزادی و امنیت را با هم و در کنار هم می بیند و علت اصرار من برای حضور وی در دولت، به دلیل مسائل پیچیده و فراوانی است که این حوزه دارد زیرا اگر فردی امنیت را بلد باشد می تواند از آزادی و شبکه های اجتماعی حراست کند.


رئیس شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه حجت الاسلام علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات جزو کسانی است که آزادی را پای درخت امنیت قربانی نمی کند، افزود: وزارت اطلاعات در برخی بخش ها خیلی موفق و در برخی از بخش ها نیمه موفق بوده است و شرط من برای حضور وی در دولت آن بود که بخش های نیمه موفق نیز به موفقیت کامل برسد.


رئیس جمهوری درباره مجمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز گفت: اگر عملکرد خوب وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۴ و رشد ۵ درصدی بخش کشاورزی نبود، رشد اقتصادی کشور در آن سال منفی می شد.


وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید تمام توان خود را اول برای آب و بعد برای محیط زیست و بعد امنیت غذایی بگذارند.


رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما امنیت غذایی با صرفه جویی کامل در آب و با کمترین کود و سم مضر و با شرایط بهداشتی که مردم بتوانند از محصولات کشاورزی به خوبی و راحتی استفاده کنند را می خواهیم.


وی با بیان اینکه دکتر هاشمی از وزرایی است که همه شما خدمات وی را در وزارت بهداشت به خوبی می دانید. طرح تحول سلامت بار سنگینی بر دوش وزارت بهداشت بود، البته وضع اقتصادی سال ۹۴ کشور مناسب نبود. نمی خواهم بگویم این طرح نیازمند اصلاح نیست.


روحانی اظهارداشت: سالیانه یک میلیون نفر به جمعیت خالص کشور اضافه می شود. باید خدمات نیز به همان اندازه بالا برود و هنر این است که وزیر کار مناسبی با منابع محدود انجام بدهد و بتوان کاری انجام داد که در زمینه بهداشت و درمان بار مردم کمتر شود.


وی گفت: وزیر معرفی شده دادگستری فردی با تجربه و صادق است و ما خیلی از وی انتظار بالایی نداریم. یکی حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را ساماندهی کند و روابط ۳ قوه را صمیمی‌تر کند.


وزیر پیشنهادی دفاع هم خدمات فراوانی انجام داده و از امیر حاتمی چیزی که می خواهم این است که وضعیت سپاه و ارتش تقویت شود.


رییس جمهور اظهارداشت: فناری های روز که کشور برای تکمیل سلاح ها و به روز کردن آنها نیاز دارد باید از سوی وزیر دفاع دنبال شود. وزیر کشور هم جزو وزرای بسیار خوب بود و کار وزارت کشور سنگین است و چیزی که من از وی خواستم اینکه شایسته سالاری جای جناج بنشیند و شرط اعتدال رعایت شود.


روحانی تصریح کرد: وزیر کشور رییس شورای امنیت کشور است و با همه نیروهای نظامی و اقواو و اقلیت ها باید کار کند و آقای رحمانی فضلی تجربه خوبی در این زمینه دارد. دکتر صالحی شخصیت علمی هستند و ما از وی توقع داریم که خواست رهبری محقق شود و خواست مردم نیز محقق شود.


وی تاکید کرد: ده جا برای وزارت ارشاد مجوز صادر می شود و یک نفر می گوید کسی شکایت کرد و از قبل همه چیز معلوم است و بعد در را قفل می کنند. قفل کردن آسان است ولی باید درها باز شود. امیدواریم با حضور وزیر ارشاد شاهد نشاط هنرمندان باشیم.


رییس جمهور تاکید کرد: آقای کرباسیان در وزارت اقتصاد و بخش های مختلف این وزارتخانه مهم از مالیات، سهام عدالت، خصوصی سازی و ... بر عهده وی است. اما آقای بی طرف یکی از چهره ها و شخصیت هایی است که می تواند بار وزارت نیرو را بر دوش بگیرد و افراد دیگری هم مطرح بودند و من وی را توانمندتر دیدم.


روحانی تصریح کرد:‌ مسئله آب برای ما بسیار مهم است امیدوارم نمایندگان با رای قاطع به آقای بی طرف شاهد تحول در وزارت نیرو باشیم گرچه وزیر قبل هم بسیار پرتلاش بود. آخرین کلام هم اینکه نمایندگان محترم آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم، طبق قانون ما وظیفه داشتیم تحقیق کنیم و افرادی را به عنوان وزیر انتخاب و مشورت کنیم و حالا امروز دیگر این وظیفه شماست و تحقیقات خود را انجام دادید و من یک خواهش دارم و آن اینکه در رای امروز بین خودتان و خدای خود هر کسی را که شایسته و مفید می بینید برای کشور انتخاب کنید و خداوند ناظر بر اعمال ما است ولی اگر انشاء الله همه وزرا رای بیاورند ما و مردم خوشحال خواهیم شد که زودتر دولت دوازدهم شروع به کار کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر