29 مرداد 1396 - 15:39

تدوین سومین برنامه ملی آمار تا آذر ماه

رییس مرکز آمار ایران از تدوین سومین برنامه ملی آمار تا آذر ماه خبر داد و گفت:‌ یکی از اهداف این برنامه یکپارچه‌سازی نظام آماری و حذف موازی کاری است.
کد خبر : ۷۳۷۶۶
امیدعلی پارسا

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ امیدعلی پارسا، فرهنگ سازی برای مشارکت مردم در ارائه اطلاعات به مرکز آمار و اعتماد سازی را از بندهای مهم برنامه ملی آمار عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله تورم و نرخ بیکاری که از سوی مرکز آمار ایران ارائه می‌شود، شاید برای مردم محسوس نباشد، صدا و سیما می‌تواند با تولید برنامه‌های ویژه و مستمر و دعوت از کارشناسان مرکز آمار ایران، این شاخص‌ها را برای مردم تحلیل و قابل درک کند.


رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نظام آماری کشور برخلاف استفاده از روش‌های اینترنتی هنوز سنتی و بر اساس خوداظهاری است، گفت: تحقق نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا، منوط به اختصاص کد یکتا (کد یونیک) برای چهار ثبت "جمعیت"، "مکان"، "کسب و کار" و" املاک و مستغلات" است.


وی ادامه داد: چنانچه این ثبت‌ها وارد مرکز آمار و تبدیل به کد شود، برای نظام برنامه‌ریزی کشور مشخص خواهد بود که هر فردی در چه مکانی و به چه کاری اشتغال دارد و با اطلاع از این چهار کد، بانک اطلاعات عظیمی در کشور ایجاد خواهد شد.


پارسا در ادامه اظهار امیدواری کرد: با این تغییرات در نظام آماری کشور که از آن با عنوان نظام جامع ثبت‌های آماری (IRAN STARS) نام برده می‌شود و همچنین استقرار کدهای یکتا و نظام آمارهای ثبتی، سرشماری آینده به شیوه ثبتی اجرا خواهد شد.


رییس مرکز آمار ایران گفت: یکی از برنامه‌های مهم مرکز آمار ایران، تغییر سیستم جمع آوری آمار کشور از شیوه آمارگیری سنتی به آمار گیری ثبتی مبنا است که لازمه آن اصلاح مجموعه قوانین مربوط به آمارگیری است تا بر اساس این قوانین جدید، دستگاه‌ها ریز داده‌های تولیدی سازمان خود را به صورت یک سویه به مرکز آمار ایران ارائه دهند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر