05 شهريور 1396 - 11:36
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

تاکتیک سازمان بورس تغییر کرد/ لیست نمادهای بانکی متوقف بورسی

در حالی رییس سازمان بورس وعده بازگشایی نمادهای بسته در عرض ۶۰ تا ۹۰ دقیقه را می‌دهد که لیست جدید نماد بانک‌ها و موسسات اعتباری متوقف بورسی و فرابورسی منتشر شد.
کد خبر : ۷۳۹۸۰
تالار شیشه‌ای در یک روز کاری

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بسته بودن نماد برخی شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها در بورس و فرابورس مساله‌ای است که آنها را با مشکلاتی همچون سلب اختیار خرید و فروش، توقف افزایش سرمایه و غیره مواجه کرده؛ بر این اساس اخیرا انتقادهای زیادی به توقف طولانی مدت این نمادهای بورسی شده و همین امر واکنشی را از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پی داشته است.  


شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره وعده‌هایی را داد و گفت که از دو ماه دیگر، هر نمادی که بسته می‌شود، ظرف ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بازگشایی خواهد شد و بزودی سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه زمانبندی آن را اعلام خواهد کرد. روال ما این است که نمادها دیگر بسته نمانند؛ مگر اینکه مشکل قضایی و خارج از بازار سرمایه داشته باشند.


معاون وزیر اقتصاد این اقدام را تحولی بزرگ دانست و با بیان اینکه دو هفته دیگر، زمانبندی توقف نمادها را روی سایت سازمان بورس اعلام کرده و مفصل در مورد آن اطلاع رسانی می‌کنیم، افزود: اسامی شرکت‌هایی که اطلاعات لازم را به سازمان بورس ارایه نمی‌دهند را به مردم اعلام خواهیم کرد و دفعاتی که با آنها مکاتباتی کردیم و جواب نداده‌اند نیز حتما اعلام عمومی خواهد شد.  


رییس سازمان بورس در حالی این مطلب را عنوان می‌کند که بر اساس استانداردهای بین المللی نماد شرکتی نباید بیش از چند روز بسته باشد. البته بازگشایی نمادهایی که دارای مشکل است مطمئنا ضرر و زیان برای خریداران به همراه خواهد داشت.


با وجود اینکه مشکلاتی برای نمادهای متوقف ایجاد شده اما برخی کارشناسان حق را به جانب بورس می‌دهند و می‌گویند که اگر ساختار شرکت‌های نماد بسته بر اساس استانداردها اصلاح نشود، سیگنال‌های درستی به معامله‌گران بورسی داده نمی‌شود. از سوی دیگر بسته بودن نمادها هم باعث می‌شود که این شرکت‌ها به ویژه بانک‌ها نتوانند خود را با استانداردهای مثلا بانک مرکزی تطبیق دهند.


برخی فعالان بازار سرمایه مطرح می‌کنند که توقف طولانی مدت نمادها باعث ریزش قیمت سهام و ضرر سهامداران و خریداران می‌شود که همین امر باعث خواهد شد که آنها بورس را در این زمینه مقصر قلمداد کنند و در عین حال پیشنهاد می‌کنند که کارگروه یا نهادی حاکمیتی متشکل از دستگاه هایی همچون سازمان بورس و بانک مرکزی برای رفع توقف نمادهای بانکی در بورس و فرابورس تشکیل شود.






























































































































نمادهای بانکی متوقف بورسی و فرابورسی
ردیف نماد نام بانک و موسسه وضعیت بازار
۱ وبصادر بانک صادرات ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
۲ وتجارت بانک تجارت ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
۳ وپارس بانک پارسیان ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
۴ دی بانک دی ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس
۵ و پاسار بانک پاسارگاد ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
۶ حکمت بانک حکمت ایرانیان ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس
۷ و گردش  بانک گردشگری ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس
۸ وپست پست بانک ایران ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی فرعی) بورس
۹ ونوین بانک اقتصاد نوین ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
۱۰ و سینا بانک سینا ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی فرعی) بورس
۱۱ وکوثر شرکت اعتباری کوثر مرکزی ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس
۱۲ سمایه بانک سرمایه ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس
۱۳ وکار بانک کارآفرین ممنوع - متوقف بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
۱۴ وملل اعتباری ملل ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس
۱۵ وزمین بانک ایران زمین ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس
۱۶ وثامن شرکت اعتباری ثامن ممنوع - متوقف بازار عادی فرابورس


دلیل اصلی توقف برخی نماد بانک‌ها در بورس و فرابورس به برگزار نشدن مجمع عمومی عادی سالیانه و مشخص نبودن وضعیت سود آنها باز می‌گردد. در بین بانک‌ها و موسسات اعتباری که نمادشان متوقف است شرکت اعتباری ثامن نیز که متقاضی دریافت مجوز از بانک مرکزی است به چشم می‌خورد.


نمادهای بسته ۹۰ روزه ۹۰ دقیقه‌ای باز می‌شوند


امیر افسر تحلیلگر مسائل بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تصمیم جدید سازمان بورس برای بازگشایی نمادهای متوقف ظرف ۶۰ تا ۹۰ دقیقه گفت:‌ بسته بودن نمادها خبر خوشی برای بازار سرمایه نیست این به معنای این است که نقدشوندگی بازار کاهش می یابد. وقتی یک نفر به شعبه بانک مراجعه و درخواست پول و سپرده خود را می‌کند اما سپرده بسته باشد و بانک قادر به پرداخت پول به مشتری نباشد این موضوع از اعتبار بانک می‌کاهد همین موضوع درباره بازار سرمایه هم مصداق دارد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: دارندگان اوراق بهادار هر لحظه که اراده کنند باید بتواند اوراق خود را در بازار نقد کنند اگر این کار امکانپذیر نباشد بازار سرمایه کارکرد اصلی را نخواهد داشت. اگر کارکرد اصلی بالا برود نقدشوندگی هم بالا خواهد رفت.


افسر با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده که سازمان تصمیم گرفته ظرف ۶۰ تا ۹۰ دقیقه نمادهایی که ۶۰ تا ۹۰ روز بسته بوده‌اند را باز کند؟ عنوان کرد: هیچ اتفاقی نیافتاده  و فقط یک تصمیم مدیریتی است که با هر ابهامی نمادها بسته نباشد به عبارت دیگر این تصمیم به این معنا نیست که ابهامات حل شده باشد و نگاه‌ها تغییر کرده باشد.  


این کارشناس بازار سرمایه کشورمان با اشاره به ابهام صورت‌های مالی بانک‌ها، عدم برگزاری مجامع آنها و غیره اظهارداشت:‌ هیچکدام از این موارد باعث نمی‌شود که نماد بانک‌ها بسته بماند این تصمیم فقط تغییر تاکتیک سازمان بورس است که نمادهای بسته حالا باز شود و با صدور یک اطلاعیه چه از طرف سهامداران و چه از طرف سازمان بورس ابهام مطرح شود اما این ابهام مانع از معامله نمی‌شود.


وی تصمیم و نگاه جدید سازمان بورس را مثبت ارزیابی کرد به شرط اینکه وقتی می‌خواهد این تصمیم عملیاتی شود، روی سهم‌های کوچکتر تمرکز بیشتری شود، زیرا سهام مثلا بانک‌ها که سهام بزرگ محسوب می‌شوند توسط دلال‌ها بالا و پایین نمی‌شود زیرا حجم خریداران و سهامداران آنها زیاد و رقابت کامل است.


افسر با بیان اینکه وقتی سهام شناور کم است دلال‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و باید بر روی این موضوع نظارت صورت گیرد، تصریح کرد: در تمام دنیا بیشتر از ۶۰ تا ۹۰ دقیقه نمادی بسته نیست و نادر است که نمادی چند روز بسته بماند و ظرف چند ساعت ابهامات اعلام می‌شود تا ریسک‌ها مشخص و تقارن اطلاعاتی ایجاد شود، مثلا درباره بانک‌ها سهامداران مطلع شوند که بانک مرکزی چه هدفی دارد و چه چیزی را پیاده سازی خواهد کرد و چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد تا سهامداران و اهالی بازار سرمایه بر اساس آن، تصمیمات شخصی را بگیرند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر