05 شهريور 1396 - 12:44
رییس کمیسیون صنایع اتاق عنوان کرد:

بنگاه‌های کوچک و متوسط در انتظار SME بانک‌ها

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: برای حل بحران بیکاری و رهایی از رکود حاکم بر اقتصاد باید بنگاه‌های کوچک و متوسط تقویت شود که یکی از راهکارهای موجود، تشکیل SME بانک‌ها است.
کد خبر : ۷۴۰۷۶
ابوالفضل روغنی

به گزارش ایبِنا،  ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، با اشاره به اینکه، سال‌ها است که بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران به فراموشی سپرده ‌شده است، افزود: اما باید برای این واحدهای اقتصادی برنامه‌ریزی اساسی داشت. اگر دولت دوازدهم می‌خواهد برای اقتصاد و اشتغال مردم برنامه‌ای منسجم داشته باشد، راه این تحرک از مسیر تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌گذرد.


وی با تاکید بر اینکه کمبود نقدینگی و رکود بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه است، گفت: چند ماه قبل در کمیسیون صنایع اتاق ایران، جلساتی درباره احصاء موانع و مشکلات این واحدها برگزار شد اما باید به این نکته توجه داشت که بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور ما مورد بی‌مهری قرارگرفته و فاقد کارایی لازم هستند و این نکته‌ای است که همه بر روی آن اجماع نظر دارند.


این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران، با اعلام اینکه بیش از ۸۵ درصد این واحدها یا تعطیل‌شده‌اند یا زیر ۵۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند، گفت: کمیسیون بعد از اینکه موانع و مشکلات را شناسایی کرده، چند راهکار را به دولت و به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیشنهاد داده است.


روغنی ادامه داد: تشکیل SME بانک‌ها، تأسیس شرکت‌های بزرگ تامین مواد اولیه صادرت و درنهایت تجمیع این واحدها در خوشه‌های بزرگ صنعتی از جمله پیشنهادهای این کمیسیون به دولت و اتاق بازرگانی است.


رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره SME بانک‌ها توضیح داد: بانک‌ها بیشتر به واحدهای صنعتی بزرگ اعتماد می‌کنند تا واحدهای کوچک و متوسط؛ اگر این واحدها بانکی داشته باشند که از آنها حمایت کند، بهتر می‌توانند مشکلات مالی خود را برطرف کنند.


وی ادامه داد: در همه جای دنیا بنگاه بزرگ کارفرما و بنگاه کوچک پیمانکار هستند. ما هم باید به این ظرفیت توجه داشته باشیم.


به گفته روغنی گلپایگانی، انتظار می‌رود دولت دوازدهم به این مقوله توجه کند؛ البته همه مطالبات حوزه صنعتی به وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته‌ شده است.


این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اگرچه تنها مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط تأمین نقدینگی نیست، ولی کمبود نقدینگی یکی از مشکلات این واحدهاست. تأمین منابع مالی توسط دولت یازدهم کار خوبی بود ولی متأسفانه درست اجرا نشد.


وی درباره چرایی این مسئله توضیح داد: بانک‌ها همراهی لازم را با واحدهای تولیدی نداشتند. این پول‌ها به دلیل رد دیون یا مفاصا حساب بنگاه‌ها، به آنها پرداخت نشد و به‌نوعی به چرخه تولید وارد نشد.


روغنی درباره برنامه دولت برای بنگاه‌ها در سال جدید، گفت: امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به بنگاه‌ها پیش‌بینی‌شده است؛ امیدواریم این مبلغ وارد چرخه تولید شود و شاهد تأثیر آن را در حوزه تولید باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر