07 شهريور 1396 - 10:14

گزارش ۵ ماهه هدفمندی به مجلس/ ۲۲۰ میلیارد تومان بن پرداخت شد

نایب رییس کمیسیون برنامه مجلس اظهارداشت: ١١ هزار میلیارد از ٢٠ هزار میلیارد تومان یارانه ۵ ماه نخست سال ٩۶ از بودجه عمومی پرداخت شد.
کد خبر : ۷۴۱۸۴
یارانه

به گزارش ایبِنا، هادی قوامی با تاکید بر پرداخت ١١ هزار میلیارد تومان یارانه ۵ ماه نخست سال از بودجه عمومی، گفت: کمیسیون بودجه گزارش تخلفات را به مجلس ارایه می دهد.


نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهارداشت: در نشست دیروز کمیسیون، مسئولان سازمان هدفمندسازی یارانه ها و خزانه گزارشی از عملکرد ۵ ماهه نخست سال ۹۶ در بخش هدفمندی یارانه ها به اعضا ارایه کردند که بر اساس این گزارش در ۵ ماه گذشته ۲۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان منابع و مصارف هدفمندی بوده است.


نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: از ۲۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان حدود ۴٣٠ میلیارد تومان براساس ماده ٨ به تولید اختصاص یافته، ۸۶۵ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بابت هدفمندی اختصاص یافته، ۱۷ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده و ۲۲۰ میلیارد تومان بن سبد غذایی پرداخت شده، همچنین به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و به بند ب ماده ۷  هدفمندی حدود ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.


 ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مصارف پرداخت شد


وی با بیان اینکه درباره نحوه وصول منابع هدفمندی چند نکته توسط خزانه ارایه شد که قابل تأمل است، ادامه داد: براساس گزارش خزانه از حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه ای که در بخش مصارف پرداخت شده حدود ۹ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت ها به دست آمده و حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز از محل بودجه عمومی پرداخت شده، در حالی که براساس قانون هدفمندی باید ۲۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندی به بخش تولید اختصاص یابد.


قوامی یادآور شد: این نشان می دهد که همه منابع حاصل از هدفمندی براساس گزارش خزانه به سازمان هدفمندی پرداخت نمی شود و متأسفانه تمام منابع حاصل از قانون به خزانه واریز نمی شود، لذا بر این اساس مقرر شد کمیسیون بودجه یک گزارش در این خصوص تهیه کند.


۵۵ درصد  یارانه از محل بودجه عمومی پرداخت شد


وی افزود: از این ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حدود ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اصلاح قیمت ها دریافت شده و ۱۱ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۵۵ درصد این یارانه از محل بودجه عمومی پرداخت شده یعنی اگر این ۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت کامل از اصلاح قمیت ها گرفته شده بود از این ۱۱ میلیارد تومان از بودجه عمومی استفاده نمی شد و به پروژه های عمرانی و تملک دارایی و سرمایه ای اختصاص می یافت.


این نماینده مجلس با بیان اینکه باید ۲۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندی به بودجه دولت واریز می شد که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است، ادامه داد: در حال حاضر دولت از جیب خود یارانه پرداخت می کند و شرکت های اصلی همانند شرکت ملی پالایش و پخش شرکت ملی گاز که باید درآمد حاصل از هدفمندی را به خزانه واریز کنند متاسفانه به صورت کامل درآمدهای حاصل از یارانه ها را به خزانه واریز نمی کنند و این درآمد به حساب بانک ملت واریز می شود و در پایان ماه یک بخشی به سازمان هدفمندی اختصاص می یابد.


برداشت ۱۱ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای یارانه در ۵ ماه اول سال


وی با اشاره به اینکه سال گذشته تمام استفاده دولت از بودجه عمومی ۱۱ هزار میلیارد تومان در طول سال بوده است، اظهارداشت: در حال حاضر در ۵ ماه نخست سال ٩۶ حدود  ۱۱ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای پرداخت یارانه برداشت شده که این موضوع به این معنا بوده که اگر این روند ادامه یابد تا پایان سال باید حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه عمومی برداشت شود، یعنی از ۴۵ هزار میلیارد تومان بودجه دولت ۵۰ درصد از بودجه عمومی استفاده شده در حالی که باید ۲۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندی به بودجه دولت واریز می شد، اما اکنون کاملا موضوع برعکس شده  است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر