08 شهريور 1396 - 12:50

ضرر ۲۵۰ میلیارد دلاری سعودی ها طی ۳ سال گذشته

«آژانس پولی عربستان سعودی» از سال ۲۰۱۴ میلادی تا جولای سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۵۰ میلیارد دلار از دارایی های نقد خود را از دست داده است.
کد خبر : ۷۴۲۵۱
ریال عربستان

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از نیوزنو، «آژانس پولی عربستان سعودی» که شبیه به بانک مرکزی این کشور است، طی سه سال گذشته در حدود ۲۵۰ میلیارد دلار از دارایی های نقد خود را از دست داده است که دارایی این نهاد پولی سعودی به کمترین رقم در ۶ سال اخیر رسیده است.  


در همین حال «آژانس پولی عربستان سعودی» در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، دارایی این نهاد در پایان ماه گذشته میلادی، جولای،  برای چهاردهمین ماه متوالی سیر نزولی به خود گرفت و به ۱.۹۱ تریلیون ریال سعودی معادل ۵۰۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد بی سابقه گزارش می شود.


همچنین میزان کسری دارایی «آژانس پولی عربستان سعودی» در ماه جولای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ۱۲.۴ درصد کاهش نشان می دهد.


 آمارهای منتشر شده نشان می دهد که این نهاد شبه بانک مرکزی سعودی، بین ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی تا جولای ۲۰۱۷ میلادی، ۹۳۲ میلیارد ریال سعودی معادل ۲۴۹ میلیارد دلار از دست داده است.


بر همین اساس، «آژانس پولی عربستان سعودی» در گزارش خود آورده که کاهش در میزان دارایی های پولی آن به علت روند نزولی ۱۰ درصدی در ارتباط با سرمایه گذاری خارجی این کشور در فراسوی مرزهای عربستان بر می گردد.  


این در حالی است که در گزارش این نهاد، اشاره ای به کاهش قیمت جهانی نفت و هزینه های جنگ افروزی این کشور در یمن اشاره ای نشده و طبق برخی از آمارها، هزینه های جنگ در یمن ۶۰۰ میلیون دلار از صندوق دولت سعودی کاسته است و بلومبرگ انگلیسی در گزارشی تخمین زده که عربستان سعودی از آغاز تحریم قطر هم ۲۲ میلیارد دلار ضرر کرده است.  



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها