12 شهريور 1396 - 11:19
آخوندی اعلام کرد؛

اولویت‌های جدید دولت در بخش مسکن/ جزییات طرح‌های رونق بخشی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اولویت‌های اصلی دولت در بخش مسکن افزود: مسکن مهر نتوانست مشکل حاشیه نشین‌ها را حل کند.
کد خبر : ۷۴۳۸۸
عباس آخوندی

به گزارش ایبِنا، عباس آخوندی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت دوازدهم برای خداحافظی با رکود در بازار مسکن چیست؟ افزود: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضا است که در ۴ حوزه، تقاضای جدی وجود دارد.


آخوندی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینان و ساکنان بافت‌های فرسوده ۱۹ میلیون‌ نفر هستند، به خبرگزاری خانه ملت گفت: جمعیت حاشیه نشینی حدود ۱۱ میلیون نفر و بافت های فرسوده نیز حدود ۸ میلیون نفر هستند و در مجموع ۱۹ میلیون نفر جمعیت هدف این دو حوزه  را شامل می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر خانه اولی ها هستند که می خواهند برای اولین بار خانه‌دار شوند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گروه‌های کم درآمد جامعه نیز گروه بعدی هستند که برای تامین مسکن خود با مشکل مواجه هستند، گفت: در برنامه ششم مطرح کردیم که اگر برنامه توسعه کشور بخواهد وارد بخش مسکن شود باید روی همین چهار حوزه اصلی متمرکز شود و مجلس نیز در قانون برنامه این موضوع را تصویب کرد.


وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نقد عمده ای که ما به بحث مسکن مهر داشتیم این بود که مسکن مهر نتوانست مسئله و مشکل حاشیه نشینان را حل کند و مشکل آنها سر جای خود باقی ماند.


عضو کابینه دولت دوازهم خاطرنشان کرد: سوال این جاست که آیا می شود مسئله بافت های فرسوده مرکز شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز را در بیابان ها حل کرد؟ که پاسخ قطعا منفی است چرا که باید مشکل بافت فرسوده را در خود بافت فرسوده حل کرد.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقعی حرف بزنیم باید به این موضوع توجه کنیم این ۱۹ میلیون نفری که در بافت‌های فرسوده و حاشیه ای ساکن هستند در ۲۷۰۰ محله در کشور زندگی می کنند و باید این موضوع را محله به محله مورد بازآفرینی شهری قرار داد چرا که هر محله ویژگی خاص خودش را دارد به این معنا که مسئله محله سیروس با جوادیه و مسگر آباد در تهران متفاوت است.


وزیر راه و شهرسازی افزود: در شهرستان ها نیز همین گونه است و ساکنین این محلات باید از جهت مالی توانمند شوند تا بتوانند خانه بهتری برای خود بسازند که برای این افراد تسهیلات ۸ درصدی در نظر گرفته شده که در شرایط دشوار و با این نرخ های بالای سود بانکی تسهیلات بسیار ارزان قیمتی است.


عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: ارقامی در بودجه و  برنامه برای این کار در نظر گرفته شده چرا که این کار، کار یک دستگاه نیست؛ بنابراین یک ستاد بازآفرینی در پایتخت، مراکز استان ها و شهرستان ها ایجاد شده است.


وی افزود: در خصوص مسکن خانه اولی ها طرح صندوق پس انداز یکم را اجرا کردیم که اتفاقاً با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و آمارها نشان می دهد بیش از ۲۲۰ هزار خانوار از این طرح استفاده و پس انداز کردند و در برابر هر پس اندازی تسهیلات تضمینی است، یعنی بانک موظف به ارایه تسهیلات است.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این افراد کسانی هستند که وارد بازار می شوند و قدرت خرید خوبی دارد یعنی یک زوج در تهران قدرت خرید ۱۶۰ میلیون تومانی پیدا می‌کند که این مبلغ  قبل از دولت یازدهم ۲۰ میلیون تومان بود و در مراکز استان ها نیز افراد ۱۲۰ میلیون تومان قدرت خرید پیدا می کنند.


آخوندی تاکید کرد: به نظر می رسد که این دو طرح یعنی حل مسئله خانه اولی ها و بازسازی بافت های ناکارآمد شهری و حاشیه ای، به بخش مسکن رونق می‌بخشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر