13 شهريور 1396 - 11:30

چین؛‌ شریک اول تجاری ایران/ ناگفته‌های تجارت ایران و چین

صادرات غیرنفتی ایران به چین طی دولت یازدهم ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافت.
کد خبر : ۷۴۴۵۴
ایران و چین

به گزارش ایبِنا، در این مدت ۷۵ درصد از ارز کالاهای وارداتی از چین از محل صادرات کالاهای غیرنفتی تأمین شده است. همچنین ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور چین در پنج ماهه اول سال‌جاری به ۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۴ درصد افزایش داشته است.


صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین طی یک دهه گذشته رشد قابل ملاحظه داشته؛ به طوریکه طی سال‌های ۸۸ تا سال ۹۲ مجموع صادرات ایران به چین ۱۸ میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار بوده در حالی که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار، کشور چین کالای ایرانی خریداری کرده است.


گفتنی است، واردات ایران از چین در دولت یازدهم نیز افزایش داشته که عمده‌ترین دلیل آن برداشته شدن تحریم‌های بندری جهت تردد کشتی‌ها و امکان حمل مستقیم کالا توسط کشتی‌های بزرگ از چین به ایران بوده است.


پیش‌تر این سهم از واردات از چین به کشور امارات متحده عربی اختصاص داشت و بخش عمده‌ای از واردات ایران از چین به بنادر امارات متحده عربی منتقل و از آنجا به ایران صادر می‌شد.


بعد از آن، شاهد کاهش واردات از امارات متحده عربی از سال ۱۳۹۲ به بعد بوده‌ایم که عمدتاً سهم کالاهای چینی است که با رفع تحریم‌ها و برقراری ارتباطات بانکی و امکان پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر ایرانی، کشور واسطه حذف و کالاهای چینی مستقیماً از مبدأ بنادر چین به مقصد بنادر ایرانی کالاها را منتقل می‌کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر