20 شهريور 1396 - 09:33
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

اتصال ۲۲ بانک به سامانه صیاد/ ضرب العجل ۱۱ روزه بانک‌ مرکزی

با پایان مهلت بانک مرکزی به بانک ها برای اتصال به سامانه صیاد تا کنون ۲۲ بانک به این سامانه متصل شده اند بر همین اساس بانک مرکزی ضرب العجل اتصال به این سامانه را تا پایان شهریور ماه اعلام کرده است.
کد خبر : ۷۴۶۶۱
چک

به گزارش ایبِنا،  بانک مرکزی سوم خرداد ماه ۱۳۹۶ سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد)  را به منظور افزایش امنیت چک و جلوگیری از صدور چک‌های بلامحل، را اجرایی و به بانک ها مهلت داد تا ۱۵ شهریور ماه به این سامانه متصل شوند.


 حال با گذشت این مدت ، ۲۲ بانک به این سامانه متصل شده اند اما هشت بانک هنوز باقی مانده اند که بانک مرکزی نیز فرصت ۱۱ روزه ای را برای پیوستن به این سامانه تعیین کرده است.


سامانه صیاد چیست؟


سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) به منظور یکپارچه سازی فرایند صدور دسته چک های بانکی پیاده سازی شده است. این سامانه با متمرکز کردن درخواست های دسته چک، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم کرده تا از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بد سابقه جلوگیری شود.


همچنین با اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، استعلام و پیگیری وضعیت چک تسهیل و باعث افزایش اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور می شود. سامانه صیاد با ثبت دسته چک های صادر شده، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدون از سوابق صدور دسته چک در سراسر کشور ایجاد می کند.


این سامانه به سفارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و بانک های کشور پس از ثبت درخواست در سامانه صیاد و دریافت شناسه استعلام (به ازای هر برگ چک) اجازه صدور دسته چک برای متقاضیان را پیدا می کنند.


مهلت دوباره بانک مرکزی به بانک ها


حال پس از گذشت مدتی از معرفی و اجرای این طرح در سیستم بانکی، ۱۵ شهریور ماه سال جاری آخرین مهلت بانک ها برای اتصال به این سامانه بود اما اکنون با گذشت چند روز از موعد مقرر، تنها ۲۲ بانک به سامانه صیاد متصل شده و این سامانه در حال فعالیت است.


براساس این گزارش، با توجه به اینکه ۱۵ شهریور ماه آخرین مهلت اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای اتصال به سامانه صیاد بود، اما به دلیل اینکه تمام بانک ها امکان اتصال به این سیستم را تا مهلت تعیین شده نداشتند، پایان شهریور ماه آخرین فرصت برای اتصال همه بانک ها جز ۳ بانک به این سیستم است.


۳ بانک از سامانه جاماندند


براساس اطلاعات کسب شده ایبِنا، تنها ۳ بانک به دلیل مشکلات داخلی امکان اتصال به این سیستم را ندارند و به دلیل اینکه میزان پیشرفت آنها تاکنون برای بانک مرکزی قابل قبول نبوده، این بانک ها درخواست مهلت بیشتری از بانک مرکزی داشته اند.  


در هر صورت، تا به امروز اتصال ۲۲ بانک به این سامانه قطعی و صد درصدی بوده و ۸ بانک نیز پیشرفت بالای ۸۰ درصد داشته اند.  


برچسب ها: بانک مرکزی چک صیاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر