27 شهريور 1396 - 12:16

مذاکره برای انتشار اوراق بدهی ارزی/الزام بانک ها به رعایت IFRS

مدیر عامل شرکت بورس از مذاکره با دولت و بانک مرکزی برای انتشار اوراق بدهی ارزی خبر داد.
کد خبر : ۷۵۰۲۸
حسن قالیباف‌اصل

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حسن قالیباف اصل رییس  بورس تهران صبح امروز (دوشنبه) و در نشست الزامات حضور در بازارهای جهانی، جذب سرمایه گذاری و تامین مالی که با حضور "ینس روئنیرگ" حسابرس بانک مرکزی اروپا و مسئول بازار ایران در موسسه PwC برگزار شد، گفت: سازمان بورس بیش از ٦٠ شرکت فعال که سرمایه آنها بیش از هزار میلیارد تومان است و عمدتا بانک ها هستند را ملزم کرده  که ٦ ماه بعد از برگزاری مجامع خود، صورت های مالی شان را براساس استاندارد IFRS نیز تنظیم کنند.


وی افزود: تقریبا ٢ تا ٣ ماه دیگر فرصت این شرکت ها به پایان می رسد؛ این شرکت ملزم به تهیه صورت ها به زبان فارسی هستند و زبان انگلیسی آن اختیاری است.


قالیباف اصل با بیان اینکه با ١٢ بورس خارجی تفاهم نامه همکاری امضا کردیم، افزود: مذاکرات متعددی درباره برخی از این تفاهم نامه ها مانند تفاهم نامه با بورس استانبول، صورت گرفته است.


مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران گفت: دو شرکت به صورت همزمان، درخواست حضور در بورس ایران و بورس بین المللی استانبول را دارند؛ البته بحث های جدی صورت گرفته است که بخشی از آن حل شده، ولی امیدواریم که بتوانیم برای اولین بار یک شرکت ایرانی در بورس خارجی سهام خود را عرضه کند.


 انتشار اوراق بدهی ارزی


قالیباف اصل اعلام کرد: با دولت و بانک مرکزی درباره انتشار اوراق بدهی ارزی صحبت کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده است و نهاد ناظر باید مجوزهای لازم برای این موضوع را صادر کند.


مدیرعامل بورس تهران گفت: باید در بورس اوراق بهادار تهران تابلوی ارزی برای اوراق بدهی هماهنگ کنیم که با بانک مرکزی نیز مذاکراتی صورت گرفته است و بانک مسقط نیز اعلام کرده است در صورتی که این تابلو نصب شود آنها در فروش اوراق بدهی ارزی به ما کمک خواهند کرد.


وی با بیان اینکه ۳۲۷ شرکت با ارزش ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در این بورس فعال هستند، گفت: P/B شرکت های فعال در بورس تهران ۶.۷ درصد است.


قالیباف اصل با اشاره به حضور پررنگ سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران بعد از برجام، گفت: حجم معاملات سرمایه گذاران خارجی نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد افزایش داشته است و در سال ۹۵ ارزش معاملات به ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده است؛ البته در سال ۹۴ این رقم بسیار ناچیز بود.


وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در بحث بازار بدهی فعال باشیم نیاز است تا شرکت های رتبه بندی داشته باشیم، گفت: از ۲ سال پیش رتبه بندی شرکت ها را آغاز کردیم؛ ۲ گروه داخلی با همکاری ۲ گروه خارجی از پاکستان مجوز فعالیت در زمینه رتبه بندی شرکت ها را دریافت کرده اند و در حال تاسیس هستند.


قالیباف اصل همچنین اعلام کرد که بانک ها می توانند تا ۱۰ درصد از سهام این شرکت های رتبه بندی در حال تاسیس را خریداری کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها