02 مهر 1396 - 15:57

درخواست میزبانی اجلاس اتاق‌های بازرگانی جهان

نایب رییس اتاق بازرگانی از درخواست میزبانی برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی جهان در ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد.
کد خبر : ۷۵۳۲۳
اتاق بازرگانی ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پدرام سلطانی در یک نشست خبری با اشاره به اجلاس اتاق های بازرگانی جهان اظهارداشت: درخواست میزبانی این رویداد مهم  در سال ۲۰۲۱ میلادی را داده ایم و برای این میزبانی باید با ۵ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رقابت کنیم که رقبای ما کشورهای امارات، عمان، اردن، کنیا و اتیوپی هستند.


وی افزود: رقابت اصلی برای کسب میزبانی بین ایران و امارات‌ خواهد بود و به دلیل حضور طولانی‌تر اتاق دبی در فدراسیون جهانی اتاق‌ها و اینکه رییس اتاق دبی قائم مقام رییس فدراسیون جهانی اتاق‌ها است کار سختی را در پیش داریم.


سلطانی تصریح کرد: باید بزودی برنامه خود را تدوین کرده و به فدراسیون جهانی ارایه کنیم و ماه آینده رییس فدراسیون جهانی به همراه تیم اتاق بازرگانی بین‌المللی برای مذاکره و بررسی ظرفیت‌ها و امکانات اتاق ایران به کشورمان سفر خواهد کرد. تصمیم‌گیری در این رابطه در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ در نشست اجلاس فدراسیون در پکن انجام خواهد شد که نیاز به حمایت مسئولان و فضاسازی لازم در رسانه ها برای کسب میزبانی داریم.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه کنفدراسیون اتاق های آسیا و اقیانوسیه هم‌ برگزارکننده کنگره جهانی اتاق ها بود و اتاق ایران نیز عضو این کنفدراسیون است، آنها نیز بسیار از حضور پُررنگ و موثر ایران استقبال کردند و در ماه مارس قرار است هیاتی از کشورهای عضو این کنفدراسیون به ایران بیایند تا زمینه همکاری‌های مشترک شکل گیرد. این ظرفیت را داریم تا بیش از گذشته در این کنفدراسیون فعال باشیم البته در روز پیش از برگزاری کنگره مجمع سالانه کنفدراسیون بود که ایران در آن حضور پُررنگی داشت و از ۶ پنل مربوطه در ۴ پنل به ارایه دیدگاه‌های اتاق ایران پرداخته شد.


سلطانی تصریح کرد: از وجوه برتر حضور ایران در این اجلاس رسیدن دو اتاق ایران به مرحله فینال رقابت جهانی اتاق ها بود که اتاق شیراز به مرحله نهایی پروژه های اشتغالزا توسط اتاق ها رسید و اتاق اصفهان نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی به فینال مسابقات راه یافت.


وی افزود: برای حضور موثر در فدراسیون و کنگره بعدی که قرار است در سال ۲۰۱۹ در ریودوژانیرو برگزار شود بزودی آغاز به کار خواهیم کرد تا بتوانیم ۱۰ تا ۱۵ اتاق را در این رابطه فعال کنیم تا پروژه هایی برای رقابت داشته باشند.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اعتقاد اتاق‌ها به ضرورت تغییر ساختار حاکمیتی اتاق بازرگانی بین المللی از بحث‌های دیگری بود که در حاشیه کنگره و مذاکرات با رییس فدراسیون و تعدادی دیگر از اعضا مطرح شد.


سلطانی ادامه داد: با وجود اینکه منابع اتاق بازرگانی بین‌المللی را اتاق‌های سراسر جهان تامین می‌کنند سهم اتاق ها در تصمیم گیری ها کافی نیست و اتاق ایران نیز به این حرکت مشترک برای تغییر ساختار حاکمیتی اتاق خواهد پیوست.


وی در ادامه افزود: نزدیک به ۲۰ سال است که اتاق‌های بازرگانی جهان هر دو سال یکبار در کنار هم جمع می شود و دغدغه‌ها، چالش‌ها و نوآوری‌های شان را به اشتراک می گذارد و ایران با توجه به اینکه برای نخستین بار بود در این کنگره حضور پیدا می‌کرد خوش درخشید و غرفه ایران شلوغ‌ترین غرفه کنگره بود.


سلطانی تاکید کرد: در این کنگره اتاق ایران پیشنهاد ایجاد جنبش اتاق‌ها برای صلح را داد که این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و بزودی با دعوت از کشورهای منطقه و فدراسیون جهانی اولین اجلاس را برگزار خواهیم کرد.


وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در رابطه با گواهی مبدا نیز با توجه به فعالیت خوبی که اتاق تهران برای صدور گواهی مبدا الکترونیک و ایجاد سامانه مرکزی برای نگهداری اطلاعات صدور گواهینامه انجام داده بود، مذاکراتی با مسئول کمیته مربوطه انجام و قرار شد اتاق ایران به عنوان نمایندگی از ایران در کمیسیون گواهی مبدا عضو رسمی باشد.


سلطانی در ادامه تاکید کرد: در مذاکراتی که داشتیم اعضای اتاق ها اشتیاق فوق العاده ای به کار با ایران داشتند اما همگی اذعان می کردند تا زمانی که مشکلات بانکی و تراکنش‌های مالی را حل نکنیم روابط تجاری با مانع مواجه خواهد بود.


وی با اشاره به پاسخ ایران به این مطالبه گفت: یادآور شدیم که مسیرهایی با بانک‌های جهان باز شده و این مسیرها تقویت خواهد شد، همچنین از آنها خواستیم به عنوان بخش خصوصی این مطالبه را با بانک‌های کشورشان مطرح کنند تا زمینه برقراری روابط بانکی فراهم شود.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: حدود ۱۸۰ اتاق از ۱۰۸ کشور در این رویداد حضور داشتند که با بسیاری دیدار داشتیم و این نقطه شروع ارتباط است و بزودی دعوت نامه هایی برای حضور آنها در ایران ارسال می‌شود.


سلطانی افزود: اتاق‌های ایالتی آمریکا نیز در این رویداد حضور داشتند که مذاکراتی با هم داشتیم و متذکر شدیم که بخش خصوصی آمریکا باید در جلوگیری از تصویب قوانین علیه ایران فعال باشد چرا که آنها لابی قوی در مراکز تصمیم گیری دارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر