12 مهر 1396 - 15:31

سند همکاری بانک مرکزی ایران و ترکیه امضا شد

یادداشت تفاهم همکاری بانک های مرکزی ایران و ترکیه در حضور روسای جمهور دو کشور به امضای رییس کل بانک مرکزی ایران و ترکیه رسید.
کد خبر : ۷۵۶۷۶
پرچم ایران و ترکیه

به گزارش ایبِنا، یادداشت تفاهم بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی جمهوری ترکیه به امضای روسای بانک های مرکزی دو کشور رسید.


رئیس جمهوری ترکیه امروز در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد تا درباره مهم ترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق و همکاری های اقتصادی با مقامات ایران رایزنی کند.


نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراک وزیر انرژی، بولنت تفنگچی وزیر گمرگ و تجارت و نعمان کورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه به همراه سرمایه گذاران و تجار ترک رئیس جمهوری ترکیه را در سفر به تهران همراهی می کنند.


این سفر در حالی انجام می شود که حسین یعقوبی مدیرکل بین الملل بانک مرکزی پیشتر و درباره سفر اخیر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به ترکیه به ایبِنا گفت: سیف در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی و معاون نخست وزیر ترکیه گلایه هایی را نسبت به ارائه خدمات بانکی ترکیه به ایرانیان ابراز و خاطرنشان کرد که بعد از برجام هرچند اتفاقات خوبی بین بانک های ایرانی و بسیاری از کشورها رخ داده  اما میزان همکاری بانک های ترکیه با بانک های ایرانی هنوز در سطح مطلوبی قرار نگرفته است.


وی با بیان اینکه سیف در این دیدار خواستار افزایش همکاری بانک های دوکشور ترکیه و ایران شد، ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی همچنین در این دیدار گفت هرچند هم اکنون چند کارگزاری بانک های ترکیه با ایران همکاری دارند اما بهتر است که دو تا سه بانک دیگر برای همکاری با بانک های ایران ترغیب و تشویق شوند.


مدیرکل بین الملل بانک مرکزی از سفر هیاتی از بانک مرکزی و نمایندگانی از ۵ بانک منتخب دولتی و خصوصی به ترکیه در اواخر هفته گذشته خبر داد و اظهار داشت: این هیات طی دو روز کاری برنامه ریزی هایی را برای افزایش همکاری های بانکی دو کشور انجام دادند.


یعقوبی افزود: براین اساس با مقامات بانک های زراعت (بزرگترین بانک ترکیه) و واکیف این کشور ملاقات هایی انجام شد و نهایتا بانک زراعت قبول کرد ۲ حساب لیر و یورو برای بانک مرکزی و بانک های کشور افتتاح کند.


این مقام مسئول در بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین بانک واکیف نیز در حال انجام بررسی هایی برای همکاری با بانک های ایرانی است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تهران قرارداد بانکی بین دو کشور به امضا برسد یا خیر؟ گفت: قرار است یادداشت تفاهمی نیز در جریان این سفر به امضای مقامات دو کشور برسد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها