17 مهر 1396 - 08:47
ایبِنا بررسی کرد؛

عملکرد ۵ ماهه مالیات ستانی دولت/ رشد درآمد مالیاتی ۲.۶ برابر شد

برنامه جایگزینی درآمدهای مالیاتی با منابع حاصل از فروش نفت در سال‌های اخیر باعث شده تا متوسط رشد مالیات ستانی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نسبت به رشد GDP به ۲.۶ برابر برسد.
کد خبر : ۷۵۸۲۴
مالیات

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی وضعیت عملکرد شاخص های مالیاتی در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۵ و همچنین روند مالیات ستانی در ۵ ماهه ابتدای سال جاری نشان می دهد که متوسط رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به GDP در سال های ۸۴ تا ۹۱ برابر بوده در حالی که این نسبت در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۵ تغییر کرده و در حالی که متوسط رشد GDP در این دوره زمانی ۹ درصد بوده، مالیات ستانی ۲۴ درصد رشد یافته است.


دولت معتقد است بهبود شاخص ها در این بخش و رشد وصول درآمدهای مالیاتی طی سال های اخیر در راستای تحقق سیاست کاهش اتکا به درآمدهای نفتی بوده، از اینرو نسبت عملکرد درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی از ۵.۶ درصد در سال های ۸۴ تا ۹۱ به ۶.۷ درصد در دوره زمانی ۹۲ تا ۹۵ رسیده است.


متوسط سهم مالیات اشخاص حقوقی در سال های ۹۲ تا ۹۴ ۳۶ درصد از مجموع درآمدهای مالیاتی بوده که این میزان درسال ۹۵ به ۳۱ درصد کاهش یافته است. در عین حال، سهم مالیات بر کالاها و خدمات از ۳۰ درصد به ۳۴ درصد افزایش یافت.


همچنین سهم مالیات بر درآمد به صورت ثابت ۱۵ درصد باقی مانده و سهم مالیات بر واردات با یک درصد رشد به ۱۸ درصد رسید. سهم مالیات بر ثروت در سال گذشته به نسبت دوره زمانی سال های ۹۲ تا ۹۴ با یک درصد کاهش به ۳ درصد رسیده است.


رشد مالیات های غیرمستقیم در راستای گرایش به وصول مالیات بر مصرف و کاهش فشار مالیات بر تولید درسال های اخیر دنبال شد. از اینرو، سهم مالیات های مستقیم از ۴۰ درصد در سال ۹۳ به ۲۳ درصد در سال گذشته کاهش یافته و در ۵ ماهه ابتدای سال جاری نیز سهم آن به صفر رسیده است.


بر پایه این گزارش، میزان مالیات ستانی از محل واردات نیز در ۵ ماهه نخست سال جاری رشد داشته و به ۲۰ درصد رسید در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد بود. در نقطه مقابل، مالیات بر کالا و خدمات در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش به ۸۰ درصد رسید.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر