به گزارش ایبِنا، مجتبی خسروتاج افزود: این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و در قالب بسته مشوقهای صادراتی پیش بینی شده است که به خریداران کالاهای ایرانی در کشورهای مختلف قدرت میدهد تا بتوانند محصولات و تولیدات ایرانی را به صورت مدتدار ۶ ماه، یکساله و دوساله (بسته به نوع کالا) خریداری کنند.
به گفته این مقام مسئول، در برخی کشورها به دلیل اعتبار صادراتی بالاتر ایران، اعتبار خریدار در ارقام بالاتری خواهد بود تا با نیاز و ظرفیت مشتریان منطبق شود و در همین پیوند جدولی تهیه شده که سهم هر کشور از این خط اعتباری در آن مشخص شده است.
وی بیان داشت: در ۲ میلیارد دلار پیش بینی شده، بالاترین سهم متعلق به عراقیها است، زیرا بالاترین ظرفیت صادرات کالاهای ایرانی به این کشور وجود دارد.
خسروتاج خاطرنشان کرد: اینکه چه میزان از این رقم میتواند به کشورهای هدف صادراتی اختصاص یابد، بسته به تقاضای مشتریان در این کشورها است و رابطه مستقیم دارد.
حضور عربستان در بازار عراق
رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامهریزی عربستانیها برای حضور پرقدرت تر در بازار عراق و کنار زدن ایران، تصریح کرد: جهان امروز جهان رقابت است و همه شرکتها و فعالان اقتصادی باید آمادگی مواجهه و رویارویی با رقبا را در دستور کار خود قرار دهند.
خسروتاج تاکید کرد: اینکه فلان کشور بخواهد نقشی قوی و پر رنگ در بازاری ایفا کند، نباید بر حضور شرکتهای بزرگ ایرانی خدشه ای وارد کند، زیرا همواره باید پیش بینی انواع و اقسام رقیبان و استراتژیهای آنها در بازار را داشت.
شایان ذکر است که، عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشور است، به طوری که جمهوری اسلامی ایران در ۶ ماه نخست امسال با سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار صادرات، به دومین مقصد صادراتی این کشور تبدیل شد.