03 آبان 1396 - 15:51

خوب و بد پرداخت موبایلی از زبان فعالان حوزه پرداخت

فعالان حوزه پرداخت در سمینار پرداخت همراه با موضوع تاثیر موبایل بر آینده صنعت، پرداخت موبایلی را به بحث و گفتگو گذاشتند.
کد خبر : ۷۶۶۷۷
پرداخت موبایلی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسیح قائمیان صبح امروز در حاشیه دومین روز نمایشگاه تراکنش ایران، سمینار پرداخت همراه با موضوع تاثیر موبایل بر آینده صنعت اظهارداشت: حدود ۶۰ درصد از هزینه بانک ها به خدمات پرداخت و دریافت اختصاص دارد در حالی که سود قابل توجهی از این خدمات عاید بانک ها نمی شود.


وی ادامه داد: مشتریان عمده بانکی یا دریافت کنندگان تسهیلات هستند و یا منابع مالی زیادی در بانک سپرده گذاری کرده اند اما در زمینه پرداخت های خرد همه مشتریان درگیر هستند.


مدیر بانکداری مجازی بانک شهر با اشاره به اینکه هرچه مبلغ کوچکتر می شود، انتظار و نیاز مشتری برای دریافت خدمات با سرعت بالا بیشتر می شود، گفت: فضای قدیمی سیستم بانکی، پرداخت و دریافت مبتنی بر پول های خرد بود. پیش از آغاز به کار شبکه شتاب، مکانیزم پرداخت ها با سکه و پول های خرد بود اما الان همه این پرداخت ها با دستگاه های کارتخوان انجام می شود.


وی ادامه داد: در حال حاضر از موبایل به عنوان یک دستگاه ارتباطی و فقط تماس تلفنی استفاده نمی شود و حجم زیادی از ارتباط ها و پرداخت ها از طریق این دستگاه انجام می شود و به همین دلیل بانکداران به فکر استفاده از این قابلیت افتاده اند.


مدیر بانکداری مجازی بانک شهر با اشاره به اینکه روند پرداخت در آسیا از سال ۲۰۰۶ تاکنون نشان از پیشرفت و روند رو به رشد این نوع خدمت دارد، افزود: انواع پرداخت موبایلی براساس کدهای USSD، پرداخت موبایلی تحت وب، پرداخت براساس کد QR، پرداخت مبتنی بر صوت، پرداخت NFC، پرداخت مبتنی بر Cloud است.


مفهوم کیف موبایلی


قائمیان در توضیح مفهوم کیف پول الکترونیکی اظهارداشت: گرچه تاکنون حتی یک کیف پول هم مورد تایید بانک مرکزی اعلام نشده اما اکنون با توجه به اینکه هزینه تراکنش ها برای بانک ها بسیار گران و مشکل ساز شده است باید بخشی از پرداخت ها به سمت کیف پول های الکترونیکی و پرداخت آفلاین حرکت کند.


به گفته وی، در طول این مسیر مشکلاتی وجود دارد که با همکاری همه رفع و بهبود خواهد بخشید. این فعال حوزه بانکداری الکترونیک افزود: کیف پول موبایلی ابزاری است که به دلیل اینکه مبتنی بر تلفن همراه است افراد آن را فراموش و یا گم نخواهند کرد.


وی درباره انتظارات از کیف پول موبایلی، گفت: پرداخت های آفلاین، انجام عملیات و پرداخت های خُرد در شبکه مجازی از جمله خدماتی است که از سوی این فن آوری ارائه می شود. مدیر بانکداری مجازی بانک شهر در پایان گفت: باید یک کانال یکپارچه ای در این زمینه ایجاد شود تا مشتری بتواند در هر نقطه ای و در هر زمانی از پرداخت های موبایلی استفاده کند.


در ادامه این سمینار، صادق فرامرزی درباره تاثیر موبایل بر آینده صنعت، اظهارداشت: پرداخت شبه موبایلی در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. در ایران نیز تاریخچه پرداخت موبایلی از سال ۸۹ آغاز شده و جدیدترین اقدام در زمینه پرداخت موبایلی در سال ۹۵ که رونمایی از سرویس پرداخت موبایلی مبتنی بر NFC بوده، ادامه داشته است.


وی با اشاره به اینکه از مزیت های پرداخت های موبایلی می توان به دسترسی آسان، عدم نیاز به کارت بانکی و ... اشاره کرد. گفت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ درصد پرداخت ها موبایلی باشد و همچنین  حدود ۱۰۸ بیلیون تعداد تراکنش در سال ۲۰۲۰ داشته باشیم و حجم پرداخت هزار و ۸۰ بیلیون دلار برسد.


دنیای بی انتها موبایل


فرامرزی در واکنش به اینکه چرا پرداخت موبایلی با این سرعت رشد می کند؟ گفت: موبایل به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده و دنیای استفاده از موبایل انتها ندارد. مدیرعامل شرکت ایران کیش درباره تفاوت پرداخت موبایلی و کارتی توضیح داد: تفاوت این دو خدمت به این صورت است که در پرداخت های کارتی تنها هویت دارنده کارت مشخص می شود اما در پرداخت های موبایلی نه تنها هویت دارنده کارت مشخص است بلکه اینکه در چه نقطه ای یا شهر و کشوری حضور دارد هم مشخص می شود از این طریق خدمات قابل توجهی ارائه می شود.


به گزارش ایبِنا، محمد علی ترابیان، مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت نیز در این سمینار گفت: سیستم بانکی تاکنون در دنیا به سه دسته بانکداری سنتی، بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک و بانکداری دیجیتال و پرداخت دیجیتال تقسیم شده است.


وی درباره بانکداری سنتی گفت: نمادها و نشانه های بانکداری سنتی مبتنی بر شعب فیزیکی و لزوم حضور در شعب و دریافت سرویس های حضوری با کاغذ و نبود مفهوم پرداخت به شکل امروزی است. ترابیان ادامه داد: همچنین در بانکداری الکترونیک نیز به پیشرفت سخت افزار و نرم افزار، توسعه فناوری در شبکه و مخابرات می توان اشاره کرد. سرویس دهی از راه دور و وجود سامانه های متمرکز با ظهور اینترنت می توان اشاره کرد و در این دوره ظهور بانکداری و پرداخت اینترنتی آغاز شد که دوران بلوغ این نوع بانکداری در سال ۱۳۷۸ بود.


افزایش سرعت ارائه خدمات با موبایل پی


مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت ادامه داد: هدف این نوع بانکداری افزایش سرعت و کارایی، عدم نیاز به حضور فیزیکی و ظهور خدمات ۲۴ ساعته بوده است. وی درباره سومین بخش از بانکداری یعنی بانکداری دیجیتال گفت: این نوع بانکدای شامل پرداخت موبایلی، شبکه‌های اجتماعی، پول دیجیتال، پردازش های ابری، شبکه مبتنی بر بلاک چین، فین تک ها است که در ایران طی چند سال اخیر رواج یافته است.


وی دلیل استقبال از این نوع بانکداری را موضوع هزینه عنوان کرد و افزود: بانک ها به این نتیجه رسیده اند که ارائه خدمات از طریق شعب فیزیکی بسیار گران است. این نوع بانکداری به دلیل استفاده از فصای مجازی، خرید کالای دیجیتال و همچنین تغییر نسل و رفتار و فرهنگ مشتری در حال جان گرفتن در سیستم بانکی ایران است.


ترابیان درباره پرداخت موبایلی نیز اظهارداشت: سال ۱۹۹۴ اولین تراکنش خرید آنلاین موبایلی، ۲۰۱۴ ظهور اپل پی و ۲۰۱۵ ظهور اندروید پی رونمایی و به بازار معرفی شد. این فعال حوزه پرداخت درباره مزیت های استفاده از این نوه پرداخت گفت: سرعت، استفاده راحت، امنیت برای مصرف کننده و درآمد بیش‌تر، نصب آسان، مشتری بیش‌تر برای پذیرنده از جمله ویژگی های این نوع پرداخت است.


ترابیان درباره چالش ها پرداخت موبایلی در ایران اظهارداشت: عدم وجود قوانین کسب و کار و مدل تجاری و کارمزد، قوانین بالادستی و رگولاتوری و بانک مرکزی، مقررات رادیویی و اپراتور، رعایت حقوق مصرف کننده، فرهنگی و اجتماعی و امنیت از جمله چالش های این حوزه است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر